Umožňují základní funkce webových stránek, jako je přihlášení uživatele a správa účtu. Webové stránky nelze bez nezbytně nutných souborů cookies správně používat.
Žádost o povolení užívání veřejného prostranství (zábory v zeleni)
Kdy a kde řešit
Hlavní budova úřadu
Úřední hodiny
pondělí08:00 - 18:00
středa08:00 - 18:00
Kdo je vám k dispozici
Monika Mašátová
Koordinátor drobných městských prvků
Oddělení městské infrastruktury
e-mail: mmasatova@praha6.cz
Úvod
Veřejným prostranstvím jsou dle Zákona č. 131/2000 Sb. Zákon o hlavním městě Praze § 14b všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru.
Povolení k užívání (záboru) veřejného prostranství v zeleni se vydává např. z následujících důvodů: umístění stavebního zařízení, reklamního zařízení, zařízení lunaparků a jiných obdobných atrakcí, zařízení cirkusů, zařízení sloužící pro poskytování služeb, pro potřeby filmových a televizních děl, kulturní a sportovní akce, výkopové práce, umístění dočasných staveb sloužících pro poskytování prodeje a služeb, reklamní akce apod.
Žadatel
Právnická nebo fyzická osoba, v jejímž zájmu nebo kvůli jejíž činnosti má být užívání veřejného prostranství v zeleni povoleno.
Podmínky
Vydání povolení k užívání veřejného prostranství v zeleni je podmíněno podáním příslušného formuláře včetně situačního nákresu a dalších nezbytných podkladů prostřednictvím podatelny.
V případě, že má žadatel zřízenou datovou schránku, bude mu vyjádření zasláno prostřednictvím datové schránky. Pokud žadatel nemá datovou schránku, může si vyjádření vyzvednout u příslušného pracovníka osobně, nebo mu může být zasláno poštou.
Lhůta pro vyřízení je 30 dní, obvykle je žádost vyřízena během 20 dnů.
Doklady
Náležitosti žádosti:
- identifikace žadatele (název/jméno, adresa, IČ/datum narození, kontaktní osoba, telefon, email)
- popis akce
- lokalita parcelní číslo a katastrální území
- termín
- velikost záboru v m2
• situační nákres
• nájemní smlouva s vlastníkem pozemku nebo souhlas se záborem, provedením výkopových prací (vydává Odbor správy obecního majetku ÚMČ Praha 6)
• plná moc (nutné pro osobní vyzvednutí vydaného povolení u právnických osob)
Poplatky
Vydání povolení je zpoplatněno místním poplatkem, ve výši dle platných předpisů (sazby pro jednotlivé typy užívání jsou uvedeny ve vyhlášce hl. m. Prahy č. 5/2011 Sb., hl. m. Prahy):
Místní poplatek stanovuje samostatným rozhodnutím Ekonomický odbor ÚMČ Praha 6
Místní poplatek lze uhradit převodem na účet ÚMČ nebo v hotovosti v příjmové pokladně ÚMČ (platba hotově i kartou).
V případě, že akce pro veřejnost zpoplatněna formou vstupného nebo startovného je potřeba přihlásit se k místnímu poplatku ze vstupného: Místní poplatek ze vstupného | Praha 6
Zákon
Zákon č. 565/1990, o místních poplatcích, v plném znění.
Předpisy
Obecně závazná vyhláška č. 5/2011 Sb. hl. m. Prahy - o místním poplatku za užívání veřejného prostranství v platném znění.
FAQ
Je možné rezervovat si plochu záboru?
Ano, rezervace jsou přijímány 6 měsíců před konáním akce.
Kde vyřídím zábor na komunikaci (chodník, vozovka)?
Zábory na komunikacích řeší oddělení státní správy
K dispozici Vám jsou:
Stavební a komerční zábory (viz. formuláře):
Výkopové práce a uzavírky:
Komerční zábory pro kulturní s sportovní akce, filmování (viz. formuláře):
V případě záboru na komunikaci je potřeba doložit nájemní smlouvu s TSK. Formulář žádosti na TSK najdete na uvedeném odkaze.
Je zábor zpoplatněn?
Ano, zábor je zpoplatněn dle Vyhlášky č. 5/2011, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, v platném znění odkaz zde
Místní poplatek stanovuje samostatným rozhodnutím Ekonomický odbor ÚMČ Praha 6 zde
Kde můžu žádat o zábor za účelem prodeje?
Žádosti o zábor za účelem prodeje musí být v souladu s nařízením č. 21/2021 Sb. hl. m. Prahy, v platném znění, kterým se vydává tržní řád.
Uklidíte po akci a zajistíte odvoz odpadu?
Úklid během akce i po akci si zařizuje žadatel na své náklady.
Sekáte před konáním akce travnaté plochy?
Travnaté plochy sekáme dle předem zadaného harmonogramu, nikoli však v návaznosti na konání akcí.
Můžu požádat o finanční podporu akce MČ Praha 6?
Ano, o finanční podporu můžete žádat na dotčených odborech. Možnosti poskytnutí dotací jsou zveřejněny zde.
Můžu rozdělat v zeleni oheň?
Ne.
Konání akce po 22 hod.?
Noční klid, resp. stanovení „noční doby“ je upraveno § 34, odst. 2, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Noční doba je stanovena od 22:00 do 6:00. Výjimky z doby nočního klidu pro pořádání akcí se neudělují.
Pronajímáte mobiliář (stoly, stolky, panely pro výstavu)?
Žádný mobiliář nepronajímáme.
Zařídím u vás připojení na elektřinu?
Elektřinu si zařizuje žadatel sám, v drtivé většině záboru se připojení na elektřinu řeší mobilním agregátem.
Dodatek
Pravidla pro užívání AVČ Ladronka (viz. formulář).
V případě, že se žádá o zábor v AVČ Ladronka musí žadatel dodržet uvedená pravidla.
Podepsaná pravidla se podávají spolu se žádostí o zábor.
V případě, že chce žadatel udělit výjimku ke konzumaci alkoholu či k prodloužení trvání akce, uvede to do žádosti o povolení užívání veřejného prostranství.