Villa Pellé vystavuje Lachland – tajemnou postapokalyptickou zemi

Hyperrealistický malíř, kreslíř digitálních obrazů a počítačových her Adolf Lachman představuje v galerii Villa Pellé zemi Lachland. Výstava potěší nejen znalce oceňovaných počítačových her Samorost 3 a Machinarium, za jejichž vizuální stránkou šestačtyřicetiletý umělec stojí.

Hlavní foto

Průřez tvorbou pardubického rodáka Adolfa Lachmana mohou návštěvníci obdivovat do 24. března. Po tu dobu se galerie proměnila v krajinu mechu, rzi a motorů, v níž se prolíná biologické s industriálním a kde vládne postapokalyptická příroda. K vidění jsou hyperrealistická plátna, precizní kresby tužkou a propiskou, kresby s digitální postprodukcí, digitální malba, ale i trojrozměrné objekty a autorovy vstupy do prostředí umělé inteligence. Podkroví vily se proměnilo v herní zónu, v jejímž přítmí se mohou návštěvníci ponořit do imaginativního světa neobyčejných počítačových her.  Bránu vily do tajemného světa pak střeží Pokleslý Atraktor – pohyblivá socha, v jejímž základu je skutečný automobil.

Lachman je znám i díky své práci pro herní studio Amanita Design a právě počítač hraje při jeho tvorbě zásadní roli. „Inspirace je různorodá, pochází už od děl starých mistrů, od renesance, až po krajináře, holandské mistry a 19. století. Samozřejmě, spoustu inspirace nacházím i v současném sci-fi a popkultuře včetně filmů a počítačových her. V podstatě mě inspiruje úplně všechno,“ popisuje svou tvorbu umělec.

Hyperrealistický malíř s duší romantika si jde vlastní cestou, a proto je jeho tvorba tak autentická a originální. I to byl důvod, proč si ho galerie vybrala do svých prostor. „On tvoří svoji krajinu, svoji zemi, která prožila nějaký výbuch a apokalypsu, ale žije dál svým životem, který není úplně bez špetky optimismu a který není úplně neromantický, takže v tom se mi líbí taková ta věčná naděje, která v jeho tvorbě je,“ oceňuje ředitelka galerie Vladana Rýdlová.

Adolf Lachman pochází z Pardubic a právě odkazy na východočeskou metropoli jsou v jeho tvorbě hojně zastoupeny. „V Pardubicích je spousta industriálních areálů, ve kterých se život odvíjí úplně jinak než v okolním světě. Zahradník se jich nikdy nedotkl, takže tam je opravdu živá syrová příroda, takový urbex, ze kterého Adolf Lachman rozhodně čerpá,“ vysvětluje kurátorka výstavy Martina Vítková.

Galerii Villa Pellé podporuje na svém území i městská část Praha 6, proto pozvání na vernisáž přijal i starosta Jakub Stárek: „Obrazy Adolfa Lachmana jsou doopravdy úžasné a ten, kdo si stejně jako já zahrál počítačovou hru, tak zjistí, že ty výjevy v mnohém zná a že mu něco říkají. Nechci prozrazovat dál, ale samozřejmě všechny zvu, aby sem přišli.“

Součástí výstavy je pestrý doprovodný program zahrnující komentované prohlídky, koncert českého hudebníka Tomáše Dvořáka vystupujícího pod jménem Floex nebo tvůrčí dílny pro děti. Kompletní info ZDE

Související články

Dnešní park Lázaro Cárdenase del Río má relativně bohatou historii. Vznikl jako součást zeleného pásu Dejvic a Bubenče, na základě regulační studie z 20. let 20. století. Posléze byla východní část tohoto pásu přejmenována na Náměstí Interbrigády a v 70. letech minulého století se stala jakýmsi „odkladištěm“ jinde neumístěných soch a pomníků. Byly zde umístěny sochy Simona Bolívara a Benita Juáreze. A možná právě jejich existence dala následně podnět HMP přejmenovat v roce 2000 tuto východní část parku na Park Lázaro Cárdenase del Río.

Celý článek15. 3. 2024