Před 30 lety vyjelo metro ze stanice Leninova

Před 30 lety, 12. srpna 1978, byl uveden do provozu první úsek trasy A pražského metra, a to z náměstí Míru na Vinohradech ve druhé městské části do Dejvic v Praze 6.
Hlavní foto

Trasa »A« pražského metra byla otevřena nejprve v úseku Náměstí Míru - Leninova, což byl tehdejší název stanice, která se od roku 1990 jmenuje Dejvická.

Práce na celé trase byly ale zahájeny už v roce 1975 v oblasti Vinohrad. »Áčko« značně odlehčilo historickému centru města, které trasa C obsluhuje pouze okrajově. Podzemí bylo s výstupy spojeno pomocí eskalátorů ruské výroby. Ten nejdelší, dlouhý 87 metrů s 533 eskalátorovými stupni, zprovoznili na Náměstí Míru. Tato stanice je dodnes nejhlouběji umístěná v celé síti pražského metra. Poslední zprovozněnou stanicí trasy A je Depo Hostivař, která funguje od května 2006. Slouží cestujícím jako terminál pro příměstskou autobusovou dopravu.

Pražské metro, jež se v průběhu doby stalo důležitou městskou dopravní tepnou, tak tehdy získalo základ své v pořadí druhé zprovozněné trasy. První budovaná trasa označovaná písmenem C byla ve své první části uvedena do provozu o čtyři roky dříve. První úsek třetí a zatím poslední provozované trasy B se rozjel v roce 1985.

První část trasy A zprovozněné v roce 1978 má délku 4,7 kilometru a je na ní sedm stanic. Úsek se vyznačuje několika "nej".

Stanice Náměstí Míru nacházející se v 52 metrech pod zemí je nejhlubší ze všech stanic metra, je také osazena nejdelšími eskalátory o šikmé délce 87,2 metru.

Úsek mezi stanicemi "áčka" Hradčanská-Malostranská umístěný až 68 metrů pod povrchem země je nejhlubší trasou mezi stanicemi metra.

Po posledním prodloužení do stanice Depo Hostivař v roce 2006 má nyní "áčko" délku 11,3 kilometru, celková délka sítě pražského metra dnes činí 59,5 kilometru.

Základní technické údaje trasy A
Dejvická - Depo Hostivař
Provozní délka 11,004 km
Počet stanic 13 stanic
Průměrná vzdálenost stanic 917 m

Související články

Zatížení Prahy 6 individuální automobilovou dopravou, která směřuje do hlavního města ze severozápadu od metropole, atakuje hranice únosnosti. Praha 6 připravila soubor opatření, která podpoří cestování hromadnou dopravou. Na společné schůzce je zástupci Prahy 6 představili starostům a starostkám obcí, jejichž obyvatel se chystané novinky dotknou nejvíce. První změny by měly přijít už v létě.

Celý článek24. 4. 2024

Městská část Praha 6 podporuje výstavbu železnice v rámci celkového záměru modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla. Vznik nové železniční zastávky Dlouhá míle s navazujícím prostorem je s městskou částí průběžně konzultována a předkládaná řešení převážně akceptují požadavky městské části.

Celý článek15. 4. 2024