Maršála Koněva nahradí interaktivní pomník Pražského povstání podle návrhu ateliéru RSAA. Promění se i přilehlé prostranství

Pomník, který uctí odvahu a sílu bojujících na konci 2. světové války a jehož podoba pracuje s nadčasovou symbolikou svobody, vznikne na místě odstraněné sochy maršála Ivana Koněva na náměstí Interbrigády. Revitalizace přilehlého parku dá vzniknout městské zahradě.

Hlavní foto

Vítězný návrh vznikl pod vedením architekta Bronislava Stratila v kooperaci ateliéru RSAA a zahradní architektky Lucie Miovské s výtvarnou spoluprací sochaře a designéra Jakuba Berdycha Karpelise a s podporou širokého multioborového týmu. Svým názvem „Voláme všechny…“ se koncept symbolicky vrací do prvních chvil významné historické události a připomíná ji přístupným způsobem. Organicky i provozně pomník vrůstá do přilehlého parku prostřednictvím landartových a landscapových prvků tak, aby náměstí nepřišlo o svou zeleň a obyvatelé o svůj veřejný prostor.

Koncept byl vybrán v rámci výtvarně-architektonické soutěže pořádané organizací Czechdesign. „Na Praze 6 máme tradici v otevřených architektonických soutěžích. Myslím, že právě proto se nám daří udržovat veřejný prostor v tak vysoké kvalitě, což prokázala i soutěž na pomník Pražského povstání,“ říká Jakub Stárek, starosta městské části Praha 6 a jeden ze závislých členů poroty.

„Soutěž byla dvoukolová, anonymní, podle pravidel České komory architektů. Přihlásilo se do ní přes 30 soutěžních týmů. V porotě, která vybírala nejdříve pět nejzajímavějších návrhů do druhého kola a z nich pak vítěze, převažovali nezávislí odborníci nad reprezentanty radnice,“ zdůrazňuje radní pro kulturu Prahy 6 Jan Lacina.

Realizace pomníku se předpokládá v roce 2026. Již od 18. dubna do 31. května má veřejnost v úředních hodinách možnost zhlédnout veřejnou výstavu všech soutěžních návrhů, a to v prostorách 3., 4. a 5. patra radnice.

Podle autorů je pomník pietou významné dějinné události, stejně jako je součástí každodenního života. „Naším záměrem bylo vytvořit vizi pro památník 21. století, který je sejmutý z vertikály nedostupného piedestalu na horizontálu nás občanů využívajících veřejný prostor. Do tvaru památníku promítáme hrot temné hmoty válečných hrůz a rozdělené společnosti, který je poražen společnou lidskou silou. Vzniklý průraz i průhled je analogií k otisku tlakové vlny, kterou vyvolala síla činů všech zúčastněných,“ představuje koncept autor pomníku, architekt Bronislav Stratil (RSAA), který vnímá jako aktuální poselství pro současné i budoucí generace.

Idea vítězného návrhu předpokládá minimální zásahy do stávajících stromů a výsadbu nových tak, aby byla zajištěna vysoká klimatická pohoda místa. Další vegetační druhy byly do parku vybrány s ohledem na udržitelnost jejich péče i zajištění dešťové vody a vlhkosti.

Interaktivní pomník přístupný veřejnosti

Porota na návrhu ocenila netradiční uchopení pomníkové monumentality a výjimečné spojení elegantní formy a její interaktivity. Návrh staví na pozitivních emocích a komunikuje tak silnou myšlenku významné historické události do současnosti.

„Vítězný návrh nejlépe propojil výtvarný návrh s krajinným a architektonickým řešením celého parku s nezbytnou mírou monumentality, avšak ve zcela soudobém pojetí,“ komentuje výsledek Ondřej Tuček, architekt a nezávislý porotce soutěže.

Samotný pomník koncipují autoři jako zvednutý cíp parku evokující temnou energii zla války, nad kterou vítězí potřeba svobody. Je komponován tak, aby místo prostorově orientoval a zároveň pokorně reagoval na okolní zástavbu. Zelená střecha památníku je pochozí a může sloužit jako místo odpočinku nebo jako amfiteátr.

Interaktivním bodem památníku je tlampač s mluvítkem, který zve kolemjdoucí ke spoluúčasti a zapojení a ztělesňuje svobodu projevu a demokracii.

Památník lemuje hlavní komunikační diagonála protínající celý park. „Tato cesta v sobě integruje celou sérii doprovodných prvků: je místem ceremonií např. pro kladení věnců, ve stejné ose je umístěn název památníku a participativní „mluvítko“. Na křížení cest se nachází model Prahy s místy barikád Pražského povstání a v protilehlé straně parku užitná plastika s panoramatem Hradčan, sloužící jako herní výtvarný prvek na nově vzniklém dětském hřišti,“ doplňuje Bronislav Stratil.

Do středu parku autoři umístili malý monolit, sloužící jako interpretační model povstání. Na své nakloněné ploše nese plastický abstrahovaný reliéf pražského údolí s řekou Vltavou a 2 200 barikádami ve formě zlatých bodů zasazených v reálných místech původních historických událostí.

Celý prostor architekti dělí na tzv. bulvár, hlavní pobytovou plochu náměstí, kde se nabízí prostor pro outdoorové kulturní a společenské aktivity, a na zahradu ve formě parku. Zahrada je ve své ploše rozdělena na funkční zóny zeleně, které zajistí diverzitu pro široké návštěvnické spektrum.

Oživení přírodního prostředí Dejvic

Novým konceptem celého prostranství dojde k navázání na tzv. Engelův zelený pás, parkový prostor, jenž byl součástí urbanistického návrhu Dejvic od jeho vzniku, a optickému propojení navazujících parků Nikoly Tesly a Generála Lázaro Cárdenase. „Autorům vítězného návrhu se podařilo zdařile propojit celkovou úpravu prostoru s uměleckými intervencemi a vytvořit kvalitní přírodní prostředí. Park nabídne místa pro aktivity i odpočinek různých věkových skupin, výtvarné prvky jsou vhodnou připomínkou Pražského povstání a zároveň je lidé mohou využívat a komunikovat s nimi,“ popisuje Kristina Ullmannová, přizvaná odbornice do soutěže a zástupkyně Institutu plánování a rozvoje města Prahy (IPR).

Atraktivní téma soutěže

Téma Pražského povstání z 5. – 8. května 1945, v rámci kterého přišlo o život 3 000 účastníků, v hlavním městě není významně zpracováno, ačkoliv patří mezi milníky novodobých dějin republiky. Pouze na Barrandovských terasách existuje torzo tematického pomníku z roku 1988. „Pomník má být především připomínkou odvahy, s níž se občanská společnost byla ochotna postavit zlu. Symbolicky by měl vzdát hold tisícům často bezejmenných bojovníků a bojovnic, kteří byli mnohdy nevojáci,“ popisoval na začátku soutěže plukovník Michal Burian, ředitel odboru muzeí Vojenského historického ústavu (VHÚ) a jeden z přizvaných odborníků soutěže.

S ohledem na složitost tématu a s cílem najít co nejlepší návrh oslovili na pořádání architektonicko-výtvarné soutěže o návrh zástupci Prahy 6 organizaci Czechdesign, která se věnuje mezioborovým soutěžím kombinujícím kreativní profese. První kolo soutěže bylo otevřené a bylo do ní anonymně přihlášeno 34 návrhů. Z nich porota složená z odborníků a zástupců Prahy 6 vybrala 5 postupujících. Na druhém místě soutěže se umístilo se svým návrhem Studio Perspektiv, na třetím místě ateliér zerozero. Bez umístění byly ve druhém kole soutěže skicovným honorovány návrhy od CMC architects a U / U Studio.

Více o dalších soutěžních návrzích se dočtete ZDE.

Související články