Před 30 lety vyjelo metro ze stanice Leninova

Před 30 lety, 12. srpna 1978, byl uveden do provozu první úsek trasy A pražského metra, a to z náměstí Míru na Vinohradech ve druhé městské části do Dejvic v Praze 6.
Hlavní foto

Trasa »A« pražského metra byla otevřena nejprve v úseku Náměstí Míru - Leninova, což byl tehdejší název stanice, která se od roku 1990 jmenuje Dejvická.

Práce na celé trase byly ale zahájeny už v roce 1975 v oblasti Vinohrad. »Áčko« značně odlehčilo historickému centru města, které trasa C obsluhuje pouze okrajově. Podzemí bylo s výstupy spojeno pomocí eskalátorů ruské výroby. Ten nejdelší, dlouhý 87 metrů s 533 eskalátorovými stupni, zprovoznili na Náměstí Míru. Tato stanice je dodnes nejhlouběji umístěná v celé síti pražského metra. Poslední zprovozněnou stanicí trasy A je Depo Hostivař, která funguje od května 2006. Slouží cestujícím jako terminál pro příměstskou autobusovou dopravu.

Pražské metro, jež se v průběhu doby stalo důležitou městskou dopravní tepnou, tak tehdy získalo základ své v pořadí druhé zprovozněné trasy. První budovaná trasa označovaná písmenem C byla ve své první části uvedena do provozu o čtyři roky dříve. První úsek třetí a zatím poslední provozované trasy B se rozjel v roce 1985.

První část trasy A zprovozněné v roce 1978 má délku 4,7 kilometru a je na ní sedm stanic. Úsek se vyznačuje několika "nej".

Stanice Náměstí Míru nacházející se v 52 metrech pod zemí je nejhlubší ze všech stanic metra, je také osazena nejdelšími eskalátory o šikmé délce 87,2 metru.

Úsek mezi stanicemi "áčka" Hradčanská-Malostranská umístěný až 68 metrů pod povrchem země je nejhlubší trasou mezi stanicemi metra.

Po posledním prodloužení do stanice Depo Hostivař v roce 2006 má nyní "áčko" délku 11,3 kilometru, celková délka sítě pražského metra dnes činí 59,5 kilometru.

Základní technické údaje trasy A
Dejvická - Depo Hostivař
Provozní délka 11,004 km
Počet stanic 13 stanic
Průměrná vzdálenost stanic 917 m

Související články

V poslední době došlo k několika kolizím s vlakem na železničním přejezdu v Liboci v ulici U Stanice. Z důvodu zabezpečení tohoto přejezdu oslovila radnice Správu železnic a Drážní úřad, aby bezodkladně prověřili příčiny těchto střetů a zajistili adekvátní dopravní řešení v tomto místě.

Celý článek 13. 1. 2025

Zóny 30 se v Praze 6 začaly objevovat v největší míře souběžně se zaváděním zón placeného stání v roce 2016. Nyní pokrývají naprostou většinu území šestky s výjimkou vytížených komunikací první a druhé třídy. Během jara by se měly na základě poptávky místních rozšířit i do Staré Ruzyně. 

Celý článek 6. 1. 2025

V poslední době se na radnici obracejí občané Liboce, konkrétně z ulic Sestupná a Pelikánova se stížnostmi na těžkou nákladní dopravu v souvislosti se staveništní dopravou, která znečišťuje pozemní komunikace a poškozuje stavebně-technický stav komunikací, zejména chodníky a obrubníky.

Celý článek 23. 12. 2024