Adéla se chystá pomoci Tondovi vykutat metro A

Na supermoderní razicí stroj, který má vyhloubit jeden z tunelů trasy metra A z Dejvic do Motola, se v sobotu přišlo podívat více než osm tisíc lidí. Pokud nenastanou komplikace, vlaky tudy začnou jezdit za tři roky.

Hlavní foto

"Maminko, proč je tu jen Adéla, nemůžeme jít i za Tondou?" ptala se sedmiletá holčička, která se společně s rodiči a dalšími více než osmi tisíci lidmi přišla podívat na Den otevřených dveří na Vypich, kde se nyní pracuje na prodloužení trasy metra A do Motola.

Adéla a Tonda jsou razicí stroje, které mají tunely vyhloubit. Pojmenovaly je tak děti z nemocnice v Motole. Tonda s ražbou začal už v dubnu a nyní se nachází ve více než dvousetmetrovém tunelu, zbývá mu ještě 230 metrů do míst, kde bude nová stanice Petřiny. V první polovině července se k němu připojí i Adéla a společně se provrtají horninou až ke stanici Dejvická. "S Adélou již půjdou práce rychleji. Na Tondovi jsme se potřebovali s touto novou technologií naučit pracovat," říká stavbyvedoucí David Cyroň ze společnosti Metrostav.

V praxi vypadá práce strojů tak, že přední část sto metrů dlouhého razicího štítu se zavrtává do horniny a nechává za sebou kompletně hotový a zajištěný tunel. Zeminu pak odváží pohyblivý pás. Za den stroje zvládnou prorazit asi patnáct metrů. Ražba má být podle náměstka primátora Karla Březiny hotová na přelomu let 2012 a 2013. Poté se zde začnou umisťovat koleje a technologie. Trasu mezi Motolem a Dejvickou dělníci dokončí v roce 2014. Ani v sobotním nepříznivém počasí si Pražané prohlídku právě stavěného úseku metra nenechali ujít.

Mezi nadšenci se ale objevili i obyvatelé sídliště Červený vrch, pod jejichž domy trasa povede. "Po propadech tunelu Blanka jsem poněkud nervózní," vysvětlovala pracovníkovi Metrostavu Marcela Bláhová.

Ten ji uklidňoval. "Jedná se o jednu z nejbezpečnějších metod," upozornil. Bezpečnost podle něho spočívá právě v tom, že za strojem je už tunel kompletně hotový.

Lidi zajímaly i detaily, jak stroj funguje a zda práce nejsou příliš hlučné. "Jak to můžete vydržet. To musí být obrovský rachot," dotazovala se dál jedna z návštěvnic. "Vůbec ne, nenosím ani špunty do uší," odpověděl jí pracovníkMetrostavu. Prodloužená trasa linky A výrazně změní povrchovou dopravu.

"Ve stanici Veleslavín stavíme autobusový terminál a parkoviště P+R," říká šéf Dopravního podniku Martin Dvořák. Autobusy ze středních Čech už pak nepojedou ke stanici Dejvická, ale právě na Veleslavín. Tam mají zaparkovat i mnohá auta a vyhnout se Evropské ulici.

(podle MFD, autor: A. Paclíková)

FAKTA

Metro do Motola

Délka: 6 134 m
Cena: 18,7 mld.
Zprovoznění: 2014
Stanice: Červený vrch, Veleslavín, Petřiny, Motol
Stroje Adéla a Tonda:
Délka: 100 metrů
Váha: 900 tun
Průměr čelního štítu: 6 metrů

Fotogalerie na facebooku

Související články

Od 1. ledna 2026 vstoupí v platnost zásadní úpravy pravidel pro parkování v zónách placeného stání (ZPS). Tyto změny se dotknou režimu parkování jak nízkoemisních vozidel (s registrační značkou EL), tak i vozidel bezemisních (elektrická a vodíková). Nově budou mít slevu na dlouhodobé i krátkodobé (návštěvnické) parkování pouze vozidla s výlučně elektrickým a vodíkovým pohonem, hybridních vozidel se již výhody týkat nebudou.

Celý článek 2. 12. 2025

Městská část Praha 6 a společnost CPI Property Group vyhlásili vítěze Urbanisticko-architektonické soutěže Osa Červený Vrch. Území při Evropské ulici, ve kterém se nachází dosluhující obchodní dům Šárka ze 70. let, bude revitalizováno podle návrhu studia UNIT architekti.

Celý článek 1. 12. 2025