Úřad městské části Praha 6 - výtisk z oficiálního webu radnice


Stránky MČ Praha6

Infolinka
COVID-19 / KORONAVIRUS : : kompletní a průběžně aktualizované informace
Úvodní stránka ›› Radnice ›› Oblasti působnosti ›› Bezpečnost ›› Nepřehlédněte ›› Služba nejen v podzemí města Prahy ›› detail/podstránka

Služba nejen v podzemí města Prahy

Ono se řekne: poutavý článek o Hlídkovém útvaru Městské policie Praha. Jenže jak na něj. Jak vytvořit delikatesu z několikrát hněteného těsta? Jak napsat něco zcela neočekávaného k věci, která byla již mnohokrát interpretována, a neznít přitom jako poškrábaná deska?! (krátká úvaha autorky)

 

STALO SE

„Policie! Policie!“ Rozléhá se prázdným vestibulem pražského metra ve stanici Florenc. Strážníci, kteří před malou chvílí asistovali při uzavírání metra a kteří nyní čekají na ostrůvku na noční tramvaj, aby dál pokračovali ve své práci při zabezpečování veřejného pořádku v dopravních prostředcích, reagují okamžitě. Pod pevným schodištěm vidí ležet mladého muže, nad ním stojí tři osoby, které krom zmíněného volání „policie“ nejsou schopny čehokoli jiného. Mladá a drobná žena zákona bere schody po dvou. Hned vedle ní chvatně sestupuje i kolega. „Co se stalo?“ Dotazují se postávajících osob. Ty však jen krčí rameny. Mladý muž, který je v bezvědomí, krvácí z tržné rány na spánku, ale krev mu vytéká i z obou zvukovodů. „To nevypadá vůbec dobře. Michale, volej záchranku!“ Zvolá Michalova kolegyně Jana a dál pokračuje v první pomoci. Během její intervence se začíná mladý muž probírat. Pokouší se komunikovat, ale je silně dezorientovaný. Později lékař stanovuje diagnózu zlomenina spodiny lebeční. (Stalo se 6. 11. 2014, zasahující strážníci: Eichlerová Jana a Galambica Michal)

„Dobrej, tady v Invalidovně, jako v metru, jo, leží ňákej opilej muž. Přijeďte si pro něj,“ ozve se mužský hlas na tísňové lince, a pak už je slyšet jen prázdné pípání. Operační středisko Městské policie Praha předává podivné oznámení strážníkům z hlídkového útvaru, aby věc prověřili na místě. Ti při příjezdu do stanice Invalidovna spatří ležícího muže v kolejišti. Strážníci okamžitě aktivují nouzové zastavení vlakové soupravy a pro nehybně ležící tělo muže sestupují do kolejiště. Mladý muž je silně podnapilý, na nic si nevzpomíná, žádné zjevné zranění nemá, lékařské ošetření rázně odmítá a z metra sám odchází. (Stalo se 18. 10. 2014, zasahující strážníci: Uhljar Jaroslav, Brabec Miroslav)

Součinnostní akce „taxi týmu“ Hlídkového útvaru Městské policie Praha s Policií České republiky přispěla jedné lednové noci k odhalení řidiče taxislužby, kterému byl pravomocně vysloven zákaz řízení motorových vozidel. „Řidičák, jó, ten jsem zapomněl doma. Ten vám nepředložím. No a průkaz řidiče taxislužby a vše kolem toho, to jako mám, tady… tady v tý přihrádce, ale nejde mi votevřít. Víte,“ s nonšalantním klidem vysvětluje řidič zasahujícím strážníkům a policistům, jak se věci mají. O několik málo minut později se přece jen podaří přihrádku otevřít a řidič strážníkům předkládá pouze osvědčení o složených zkouškách z místopisu a nevyplněnou knihu taxametru. „To není možný. Vždyť jsem to tady všecko měl. I to, no, obchodní jméno na vozidle jsem tam měl. Hm. Asi se to ztratilo,“ dál pokračuje řidič ve svém přesvědčování o vlastní bezúhonnosti. Nicméně i taxametr je nefunkční, tedy z něj není možné vytisknout žádný záznam. Proto se hlídka „taxi týmu“ rozhodne využít svého oprávnění a vyzývá řidiče k vydání věci, která byla užita ke spáchání přestupku, a to žlutou střešní svítilnu s nápisem TAXI. Zároveň s tím je řidič seznámen se svým protiprávním jednáním a poučen, že o zjištěných skutečnostech bude sepsán záznam, který bude předán příslušnému správnímu orgánu k dořešení. Během jednání strážníků s řidičem provedla hlídka Policie ČR lustraci osoby a zjistila tak, že řidič vozidla má pravomocně vysloven zákaz řízení motorových vozidel. Je tak policisty na místě zajištěn a převezen na místní oddělení Policie ČR k dalším úkonům v trestním řízení. (Stalo se: 24. 1. 2015, zasahující strážníci: Lhota Richard, Mgr. Pulkrábek Tomáš)

Ruzyňské letiště a rutinní kontrola zdejších prostor. Tři strážníci z Hlídkového útvaru, proti nim notoricky známá bezdomovkyně. Ten osudný říjnový den je strážníky z hal Terminálu I a II vykázána mnohokrát. Její jednání obtěžuje cestující, kteří si strážníkům stěžují a dožadují se, aby muži zákona jednali. Ti jednají, přesto si starší žena se strážníky hraje na kočku a myš. Hra spočívá v tom, že žena z jedné haly odejde, aby se v momentě objevila v druhé. Je kolem půl jedné odpoledne, když se strážníci s ženou opět setkávají. Tentokrát však „hra“ nabere dramatický spád. Bez zjevného důvodu se žena vrhá na jednoho ze zasahujících strážníků a se slovy „To máš za všechno, ty svině!“ do něj zabodává nůž. Zranění je vážné. Strážník je převezen do jedné z pražských nemocnic, žena je pro podezření ze spáchání trestného činu předána Policii ČR. (Stalo se: 2. 10. 2012, zasahující strážníci: Branc Karel, Vrabec Vlastimil, Vogeltanz René)

Stalo se a dál se děje denně. Vybrala jsem jen několik příběhů z té přemíry úředních záznamů, které jsem měla k dispozici, abych vám umožnila nahlédnout pod pokličku služby strážníků z Hlídkového útvaru Městské policie Praha, jejímž vedoucím je zkušený strážník Mgr. Karel Kreuzer.

JAK TO BYLO A JAK TO JE

Tak o tom si povídáme s Karlem Kreuzerem v jeho kanceláři, která je v prostorách služebny Depo Hostivař. Zájem o vytvoření skupiny strážníků, která by zabezpečovala veřejný pořádek v dopravních prostředcích městské hromadné dopravy, se datuje do roku 1992. Už v té době jsou totiž sprejeři vynalézaví a lidí bez přístřeší, kteří tramvaje, autobusy a metra využívají jako pojízdný motel, je víc a víc. Přítomnost pražských strážníků v metru se stává potřebnou. Rok 1993 je zrodem první služebny ve stanici metra Florenc, kde pod názvem Velitelství METRO začíná sloužit pět strážníků. Léta plynou, činnost strážníků v dopravních prostředcích se osvědčuje, a tím přichází pozvolné navyšování jejich počtu. K dnešnímu datu hovoříme o 235 tabulkových míst. Lze však předpokládat, vzhledem k nárůstu nových stanic, že bude v Hlídkovém útvaru potřeba dalších strážníků. Ale nepředbíhejme. Od roku 2004, kdy se vedení Metra ujímá Mgr. Kreuzer, začíná docházet i k postupným změnám. Vznikají služebny na všech linkách metra, dnes to znamená: trasa A: služebna Depo Hostivař, trasa B: služebna Zličín a trasa C: služebna I. P. Pavlova. V roce 2007 je Velitelství Metro přejmenováno na Hlídkový útvar, a to proto, že strážníci přece nezajišťují veřejný pořádek pouze v metru, ale ve všech dopravních prostředcích hromadné dopravy. Název Metro je zavádějící. Později se jejich činnost rozrůstá na ruzyňské letiště, řešení problémových taxikářů v Praze v úzké spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy, zajištění převozu hotovosti jednotlivých úřadů magistrátu a v neposlední řadě realizace odtahů vozidel, která tvoří překážku silničního provozu.

SOS VOLÁNÍ

Těsná spolupráce městské policie s Dopravním podnikem hlavního města Prahy, která spočívá v měsíčních operativních poradách, a kde jsou mimo jiné projednávána i místa s největším výskytem problémů z hlediska veřejného pořádku, dala možnost vzniku nové službě SOS volání. V praxi to znamená, že řidiči autobusů a tramvají městské hromadné dopravy mají k dispozici v kabině řidiče tlačítko, které v případě ohrožení či nevyzpytatelné události mohou stisknout a tím si zajistit okamžitou pomoc strážníků. SOS signál jde přes dispečink dopravního podniku a zároveň se ukáže i na operačním středisku Hlídkového útvaru. Systém SOS volání je v tramvaji a autobusu odlišný. V případě volání z autobusu je totiž možné z éteru slyšet, co přesně se na místě děje. Dozorčí na operačním středisku Hlídkového útvaru, který má podklad GPS mapy, a vidí tak veškerá vozidla l. 156, může reagovat okamžitě a na místo vyslat vozidlo hlídkového útvaru nebo požádat o pomoc vozidlo l. 156 z některého obvodu Městské policie Praha. 

KAMEROVÝ SYSTÉM

Další chloubou hlídkového útvaru je kamerový systém. „To je odvětví, mohu-li to tak nazvat, které se nám během určité doby celkem slušně rozšířilo. Dnes zde máme kamery jak dopravního podniku, tak kamery městského kamerového systému. Celkem 3000 kamer. Aby to mělo opravdu smysl, působí u kamer pouze fundovaní pracovníci, kteří se systémem umí dělat,“ říká Mgr. Kreuzer a dodává: „Jako všude, i u nás jsou kamery přínosným pomocníkem ve včasném podchycení protiprávního jednání. Dost nám to v naší práci pomohlo.“

SKUPINA TAXI

Jedná se o specializovanou skupinu Hlídkového útvaru, která v současné době čítá 25 strážníků. A třebaže působí na území hlavního města Prahy již od roku 2008, k Hlídkovému útvaru se přiřadila teprve v roce 2012, a to v době reorganizace městské policie. Práce skupiny Taxi spočívá čistě v kontrole řidičů taxi a jejich dodržování či porušování zákona. Zřízení této skupiny bylo reakcí na poměrně neuspokojivou situaci v pražské taxislužbě. Nekázeň některých řidičů taxi, nedodržování pravidel taxislužby a podvádění klientů předražovaným jízdným vedlo ke zřízení úzké skupiny profesionálů, a to jak mezi úředníky magistrátu, tak v řadách pražských strážníků. 

V METRU NEMRZNE A NEPRŠÍ

To říká se smíchem křehká blondýnka Jana, kterou můžete v doprovodu jejího kolegy vidět v metru na trase C, jak dohlíží na veřejný pořádek. Pochopitelně že ne každý den. I metráci mají směnný provoz, tedy dvě denní a dvě noční. Jana je tou mladou ženou, která v našem prvním příběhu zachrání život neznámému muži. Vzhledem k atypičnosti služby hlídkového útvaru a vzhledem k faktu, že z 235 míst je jen pět obsazeno něžným pohlavím, požádám Janu o její úhel pohledu na práci v metru. Tady je.

"Osobně mohu hodnotit službu v „metru“ pouze za dobu pěti let. Přesně tak dlouho totiž v hlídkovém útvaru jsem. Nemohu ani srovnávat naši službu se službou kolegů zařazených na obvodních ředitelstvích. Není to možné, protože jsem v „metru“ od začátku, co jsem opustila útvar vzdělávání pražských strážníků. Nicméně jádro naší práce spočívá ve veřejném pořádku, což si troufám tvrdit, že na obvodních ředitelstvích je tím gró spíše doprava. A ačkoli na otázky typu proč zrovna měšťák v metru, odpovídám ráda: protože v metru nemrzne a neprší, ráda bych nyní dodala: prosím, je to myšleno ironicky! Naopak mám pocit – čtyřku od čtyřky – že je to horší a horší. Lidé jsou k sobě víc bezohlední a brutálních rvaček v metru jen přibývá. Jestliže dříve byla vytvořena skupina METRO z řad strážníků, aby pomohli v boji proti vandalům a bezdomovcům, dnes jsme zde (mimo jiné) pro bezpečnost cestujících, co jsou ohrožováni a bezdůvodně napadáni jinými cestujícími. Je to paradox, když si uvědomíte, že chráníte lidi před lidmi. Ale stačí si do googlu zadat metro a titulky, které na vás vyskočí, vás zbaví veškerých pochybností o tom, zda jsou kamerové systémy potřebné, zda je nutné, aby byly hlídky strážníků na všech trasách pražského metra. Nejsem fanatickým zastáncem nějakého systému, ale určitá pravidla bychom měli respektovat. A přitom by stačilo tak málo, být k sobě ohleduplní a za své jednání nést plnou odpovědnost, nesnažit se hledat pseudoviníka. Ale dál od úvah… v metru sloužíme vždy ve dvojici, někdy ve trojici, ale to jen v případě, že někdo přebývá. Není možné, abyste v metru byli jako samostatná hlídka. Pravidelně kontrolujeme prostory metra po uzavření, aby zde nezůstal někdo, kdo zde nemá co dělat. Kontrolujeme a zajišťujeme bezpečnou likvidaci nebezpečného odpadu, jakými jsou například použité injekční jehly. V noci velmi často domlouváme osobám pod vlivem alkoholu a vyvádíme je z nočních linek. S jejich nesmyslným žvatláním a argumentováním není možné bojovat. Ne, ale naučíte se zachovat klid a společně s ním dotáhnout úkon do zdárného konce bez nepříjemného incidentu. I když z uniformy jsem svlékána pravidelně jedenkrát týdně. Tuším, že jednou mě chtěl kdosi svléknout i z kůže (smích). Ale ať tak či onak, služba u nás má široký záběr a i přes její specifičnost mě baví."

LETIŠTĚ VÁCLAVA HAVLA

Další doménou hlídkového útvaru je služebna na ruzyňském letišti. Ta byla slavnostně otevřena v březnu 2010. V jejích prostorách má nyní své zázemí 17 strážníků, kteří ve dne v noci dohlížejí na veřejný pořádek v prostorách letiště, kam má veřejnost přístup. Ač by to jen málokdo předpokládal, i zde je velký problém s bezdomovci. „Jsou to tak tři roky zpět, co jsme z letištních terminálů denně vykázali i padesát bezdomovců. Člověk chápe jejich nezáviděníhodnou situaci, ale není možné, abychom jejich pobyt a žebrání zde tolerovali,“ říká vedoucí okrskové služebny Zdeněk Rada. První impuls, proč zřídit detašované pracoviště hlídkového útvaru v prostoru letiště, byli černí taxikáři a již jednou zmiňovaní bezdomovci. Jednoduše úspora času, aby nemuseli strážníci z Obvodního ředitelství Městské policie Praha 6 neustále zajíždět do zdejších končin. Že se jednalo o správný krok, dokazují strážníci svou každodenní činností již pátým rokem. I když je hlavní náplní strážníků sloužících na letišti veřejný pořádek, svou pozornost věnují i dopravě. Jedná se převážně o zákazy vjezdu a zákazy zastavení. Zajímá mě názor vedoucího okrsku, co je dle něj tím důvodem, že se sem stahují závadové osoby. V první řadě je to komfort, které letiště zaručuje – veřejně přístupné toalety, sprchy, příjemné prostředí, teplo, nespočet laviček k odpočinku. Další věcí je velká kumulace turistů, kteří opouštějí Českou republiku a častěji tak v případě krádeže nemají čas věc oznámit, někdy ji zaregistrují až vysoko nad Prahou. To vše nahrává nepoctivcům, aby své kroky namířili právě sem, do větrných plání Ruzyně.

Co říct závěrem? Snažila jsem se vám představit hlídkový útvar z pohledu, který v periodiku Pražského strážníka ještě nezazněl. V kostce vám ukázat všechna odvětví, kterými Hlídkový útvar Městské policie Praha disponuje. Kdo ví, třeba zatoužíte posílit jejich řady…

náhled souboru

náhled souboru

Historie hlídkového útvaru v magické komplexnosti 

  • Rok 1992 – první myšlenky a zájem vytvořit útvar Městské policie Praha, který by se specializoval na veřejný pořádek v městské hromadné dopravě
  • Rok 1993 – začíná sloužit 5 strážníků ve stanici Florenc.
  • Rok 1994 – navýšení na 12 sloužících strážníků. Útvar získává název: Velitelství METRO.
  • Až do roku 2007 dochází k pozvolnému vývoji a nárůstu sloužících strážníků (dnes činí tabulkový stav 235 míst).
  • Rok 2007 – dochází ke změně názvu, a to na Hlídkový útvar. Smysl změny je jasný. Strážníci nezajišťují přece jen metro, ale dohlížejí na veřejný pořádek ve všech prostředcích hromadné dopravy. Název Metro je zavádějící. Navíc se zajišťují i převozy peněz.
  • Rok 2010 – vzniká služebna na ruzyňském letišti.
  • Rok 2012 – převzetí skupiny Taxi a Dopravní skupiny, která zajišťuje překážky silničního provozu.

                                                                                                                                                                                              Z.G.



© 2021 MČ Praha 6

 RSS |  SMS info |  Email info |  Mapa stránek |  Prohlášení o přístupnosti |  Prohlášení o ochraně soukromí |  Nastavení cookies |  PŘIHLÁŠENÍ do systému


--- konec tisknuté stránky www.praha6.cz/sluzba_podzemi ---

Úřad městské části Praha 6
Čs. armády 23, Praha 6, PSČ 160 52

Kontakty

Ústředna: 220 189 111
Bezplatná infolinka: 800 800 001
Fax: 220 189 111
Email: podatelna{zavináč}praha6{tečka}cz
Datová schránka: bmzbv7c
Web: www.praha6.cz

Soubory cookie (nebo podobné technologie) používáme, abychom mohli přizpůsobit obsah a reklamy konkrétním uživatelům, poskytovat funkce sociálních médií a analyzovat návštěvnost našeho webu. Kliknutím na možnost „Povolit vše“ s tím souhlasíte a také souhlasíte se sdílením informací (Jaké údaje shromažďujeme) o vašem použití našeho webu, který provozujeme s našimi přidruženými společnostmi a partnery. Předvolby můžete spravovat v části Nastavení souborů cookie, svůj souhlas můžete kdykoli odvolat nebo více informací najdete v Prohlášení o ochraně osobních údajů.