Úřad městské části Praha 6 - výtisk z oficiálního webu radnice


Infolinka
Úvodní stránka ›› Pro občany ›› Ptejte se ›› Volná diskuse ›› detail/podstránka

Doprava (uzavřeno) :  Stará diskuse (uzavřeno)

Sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu“ proti ekologii???
Autor: Miki (IP zapsáno)
Datum: 09.05.2006 00:37

V aktuálním vydání Listů hlavního města Prahy Sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu“ ostře napadlo Stranu zelených v článku nazvaném „Strana zelených proti ekologii!“ za to, že prosazuje veřejnou hromadnou dopravu na letiště řešit modernizací Buštěhradské dráhy a výstavbou větve ze stanice Ruzyně směrem na letiště.
Cituji: „…Jako Pražané (členové jednoho z občanských sdružení, která v Praze 6 již šest let zásadně protestují proti této železniční variantě v hustě obydlené zástavbě s obrovskými negativními dopady na životní prostředí v této části Prahy a která prosazují prodloužení metra trasy A na letiště s následným napojením železnice z Ruzyně do Kladna jako rychlého a dostatečně kapacitně vhodného dopravního řešení) jsme tímto „volebním tahem“ Strany zelených pobouřeni. …“

Rád bych v této souvislosti občanskému sdružení připomněl, že za těch šest let, co proti „Rychlodráze Praha – Kladno“ toto sdružení protestuje, došlo při plánování a projektování relevantních dopravních staveb k důležitým změnám, které Sdružení asi nedostatečně zaregistrovalo, nebo tyto změny úmyslně nebere v potaz a při prezentování svých postojů je veřejnosti zamlčuje.

Jak jinak si lze např. vysvětlit tvrzení zástupce Sdružení v pořadu „Nedej se“ na ČT 2, který byl před časem vysílán, že „…železnice je vedena mimo hlavní tahy, nebude na to kde přestupovat…“ či „železnice zcela jistě nebude v tarifu Pražské integrované dopravy, není tomu tak nikde ve světě, aby rychlodráha byla v tarifu MHD“?

Z veřejně dostupných zdrojů lze přitom zjistit, že po úpravě prapůvodního projektu se již dávno o „rychlodráhu“ v žádném případě nejedná (byť tento zcela zavádějící název v projektu zůstal), jde o klasickou příměstskou železnici s celkem šesti zastávkami na území Prahy 6 a zařazení do tarifu Pražské integrované dopravy tak závisí na postoji hlavního města Prahy podobně jako je tomu u všech jiných linek kolejové i autobusové dopravy. Co se týká přestupů: Jsou plánovány hned 4 zastávky s přestupem na metro (Veleslavín a Hradčanská na „A“, Vltavská na „C“ a Masarykovo nádraží na „B“) - dá se říci, že žádná jiná trať v Praze nemá tak dobré možnosti přestupů na povrchovou dopravu jako modernizovaná Buštěhradská dráha.

Avšak zpět ke zmíněnému článku uveřejněnému v květnových Listech hl. m. Prahy – v tomto článku Sdružení nadále prosazuje alternativu výstavby metra A na letiště „s následným napojením železnice z Ruzyně do Kladna“. Těžko říci, co tím vlastně má na mysli – předpokládám však, že tímto „napojením“ myslí starostou Prahy 6 dříve prezentované ukončení železnice na Dlouhé Míli.

Problém je v tom, že již ani pan starosta (soudě alespoň podle některých jeho odpovědí na dotazy týkající se dané věci) modernizaci Buštěhradské dráhy principielně nezpochybňuje, i když má konkrétní výhrady k navrženému projektu. Není těžké uhodnout, proč tomu tak je – po schválení varianty metra „A“ na letiště přes Motol by trasa vlakem z Kladna na Dlouhou Míli s následným přestupem na poněkud klikaté metro tvořila hrozivě vypadající sinusoidu, která by značné části cestujících z Kladna do Prahy naprosto neúnosným způsobem prodloužila cestu – viz následující orientační výpočet pro relaci Hostivice - Hradčanská:

Jízdní doba z Hostivice na Hradčanskou zastávkového vlaku stávající, nemodernizované železnice: 16 – 18 minut
Jízdní doba varianty železnice s přestupem na Dlouhé Míli = jízdní doba Hostivice – Dlouhá Míle + doba přestupu na metro + čekání na spoj metra + jízdní doba metra z Dlouhé Míle na Hradčanskou = 4+2+2+19 = 27 minut (časové údaje jsou orientační, neboť trasa železnice na Dlouhou Míli je fiktivní, pouze posledně jmenovaný údaj vychází z oficiálního materiálu prezentovaného na webu Prahy 6, kde je pro relaci Dlouhá Míle – Dejvická uvedena předpokládaná jízdní doba 18 minut).

Oproti stávající, nemodernizované železnici se tedy pro cestující, kteří dále nepoužívají trasu A metra do centra, v relaci Hostivice – Hradčanská prodlužuje v tomto orientačním výpočtu jízdní doba o cca 9-11 minut, v případě srovnání s variantou modernizované železnice se údaj blíží čtvrthodině.

Vzhledem k tomu, že celková jízdní doba modernizované železnice z Kladna na Masarykovo nádraží má být 38 minut, jedná se o prodloužení celkové jízdní doby o možná více než jednu třetinu!!! Někteří občané Kladna se v jiných diskusních fórech na toto téma vyjádřili v tom smyslu, že v takovém případě radši pojedou do Prahy autem – a nelze se jim moc co divit.

V této souvislosti se nabízí parafrázovat nadpis článku uveřejněného v Listech hl. m. Prahy na „Sdružení Chceme metro, nechceme rychlodráhu proti ekologii!“. Spíše bych však vyzval toto Sdružení, aby uvažovalo realisticky, reflektovalo změny projektovaných staveb a nemátlo veřejnost.
Podotýkám, že vystupuji jako soukromá osoba – nejsem ani členem, ani přívržencem Strany zelených.

Mikuláš Bureš

Re:
Autor: David (IP zapsáno)
Datum: 15.05.2006 15:53

Daný článek mi - v předvolební situaci - přijde dost demagogický, navíc neočekávám, že by SZ dostala možnost v Listech se hájit.
Byl bych rád, kdyby se podařilo prosadit modernizaci Buštěhradky s tím, že by v nejkontroverznějších místech šla pod zem.
Metro bohužel tak rychle nepůjde

Re: Sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu“ proti ekologii???
Autor: kl (IP zapsáno)
Datum: 20.09.2007 15:46

Zase nějaký združení blbců. Bohužel na blbce narazíte všude. A když se ještě zdržujou, tak to je "KONEC"

Re: Sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu“ proti ekologii???
Autor: Martin30 (IP zapsáno)
Datum: 20.09.2007 17:21

Tomu sdružení bych jemně připoměl, že jeho aktivity povedou k naprosté devastaci životního prostředí na Praze 6, tedy přesně k tomu, proti čemu bojují. Metro, které vybojovali má méně stanic než rychlodráha a s horší možností přestupu. Na Sídlišti Červený Vrch nebude mít plnohodnotný vestibul. U Nádraží Veleslavín nebude možné ukončit řadu busů, neb se to tam nevejde. Na Dlouhé Míli jim na nyní navržené metro přestoupí leda blázen a všichni, ba dokonce více lidí než dnes, pojede do centra auty. Asi totiž ubude vypravovaných busů, které Praha 6 na Dejvickou nepustí, ne Veleslavín se nevejdou a na Dlouhou Míli je žádný dopravce z regionu nepovede, protože mu s nimi nebude nikdo jezdit. Kromě toho stavba metra a jeho ukončení v první etapě na Petřinách zdevastuje právě celkem klidné sídliště Petřiny. Nemožnost přestupu ze stanice Motol na Bělohorskou naruší dopravní vztahy i tam. Stanice Bílá Hora přitáhne návaznou dopravu do vilové čtvrti. Metro omezí na mnoha místech provoz ekologických tramvají a delší intervaly povedou opět další lidi k využití aut. Lidé budou chtít parkovat dále okolo Dejvické a Veleslavína a Petřin, kde vzroste tlak na parkování a sdružení tak vlastně vybojovalo pak realizaci zón placeného stání. Kromě toho bude sdružení dále zodpovědné za ekologickou devastaci od Novodvorské po kačerov, kde auta a autobusy budou muset jezdit dál, protože na idiotsky navržené metro Praha nemá a přesto jej upřednostnila před trasou D. Jsem velmi vděčen tomu, že na Praze 6 nebydlím, protože bych se jako zdejší obyvatel za pár let svým dětem nemohl podívat do očí... A to podotýkám, že do budoucna nejsem proti prodloužení metra třeba až na letiště. Ale muselo by to být metro pro lidi, ne jen metro k obchodním centrům (Horoměřická, Vypich, Dědina). A tato obchodní centra také nalákají další individuální dopravu. Šmankote, oni to ti lidé na Praze 6 vážně chtějí, aby měli dopravu za pár let nejhorší v Praze a ještě z peněz všech za tenhle "komfort" vytáhnou nejméně 40 miliard, které by se daly utratit daleko užitečněji...

Re: Sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu“ proti ekologii???
Autor: Petr33 (IP zapsáno)
Datum: 20.09.2007 20:31

Pokud jsem to správně pochopil, tak se členové sdružení CHMNR rekrutují přinejmenším zčásti z lidí kolem současné železniční trati. Nemyslím, že by je nějak zatěžovalo, jestli pojede po Evropské aut z Kladna více nebo méně nebo jestli lidé z Petřin nebo Červeňáku budou mít po dokončení metra lepší nebo horší spojení. Odhaduji, že jejich aktivity byly zaměřeny čistě proti rozšíření železnice, nikam dále bez ohledu na různé proklamace nesahaly. Dokonce myslím, že ani o metro jim nešlo, maximálně o to, že to byla alternativa, která potlačí železnici.

Jenom mi teď když je na stole ta tunelová varianta železnice, nejde do hlavy, kde jsou a proč ji halasně nepodporují..

..možná jen nedostali od pana starosty pokyn..

Re: Sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu“ proti ekologii???
Autor: Barka (IP zapsáno)
Datum: 21.09.2007 09:49

Martin30: velmi mě zaráží, že na zasedání výboru dopravy na pražském magistrátu, které se konalo tento rok v únoru, byla podle zápisu přítomná i paní Trnková, která odpovídá na otázky týkající se nadřazených dopravních systémů v tomto diskusním fóru. Paní Trnková tvrdí, že konečná metra na Petřinách nijak nezhorší tamní prostředí, protože se určitě nepočítá v té čtvrti s výstavbou dalších parkovišť, ani např. s ukončováním příměstských autobusů. Přitom - podle zápisu - byla přítomna na jednání, kde byla předložena zpráva Dopravního podniku, a v ní se píše, že ukončení metra na Veleslavíně není z technických důvodů možné, proto byla do první fáze výstavby zahrnuta i stanice Petřiny, a že ukončení v Motole také není z technických důvodů možné. Přeloženo do češtiny to prostě znamená jednoznačné ukončení na Petřinách a hrozba všech negativních jevů, které s sebou taková konečná stanice metra může přinést - přesto paní Trnková tvrdí, že nic nehrozí... Snad by se pod to měla podepsat vlastní krví. Zajímavé je také to, ža jistá Mgr. Kolínská (bohužel nevím, o koho se jedná) upozrnila na jednání (vyplývá to ze zápisu), že v souvislosti s ukončením metra na Petřinách není v této části města parkoviště P+R a že metro by mělo končit raději na Vypichu. Tedy i na tomto jednání se výslovně mluvilo o zakončení na Petřinách, nikoliv v Motole. Tatáž Mgr. Kolínská dle zápisu krátce nato požadovala vypracování materiálu s rozborem zátěží a rozvahou, kolik lidí po trase A bude cestovat a jak se sníží obslužnost tramvajemi - načež byla vzápětí vpodstatě ukřičena ostatními. Ing. Vodrážka odpověděl, že v tuto chvíli není na pořadu jednání, jestli se metro A bude prodlužovat nebo ne, že to už je rozhodnuto, a radní Šteiner pravil, že se pracuje s fakty, nikoliv s dojmy... Nuže - výrazné zhoršení životního prostředí na Petřinách v důsledku výstavby konečné metra v té čtvrti je z pohledu pana Šteinera nikoliv faktem, ale pouhým dojmem. A to za souhlasného přikyvování paní Trnkové z radnice Prahy 6, která hned po projevu radního Šteinera - dle zápisu - prohlásila, že prodloužení trasy A západním směrem je oprávněné. Čili že je s ním - jinými slovy řečeno - vše v pořádku....

Re: jistá Mgr. Kolínská (bohužel nevím, o koho se jedná)
Autor: Jirka Š (IP zapsáno)
Datum: 25.09.2007 22:49

= zastupitelka MČ P6 + HMP za SZ, [www.petrakolinska.cz]

Re: Sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu“ proti ekologii???
Autor: Barka (IP zapsáno)
Datum: 26.09.2007 08:29

JirkaŠ: díky za informace, taky jsem mezitím už zapátrala a zjistila, kdo to je. No , toť otázka, jestli je to aspoň jedna soudná osoba mezi všemi těmi ostatními. Podle zápisu z jednání výboru dopravy magistrátu (už jsem se tu někde o něm zmínila) to vypadá, že ani paní Trnková nehájí zájmy občanů Prahy 6, ale zájmy bůhvíkoho. A z toho, že Mgr. Kolínská poznamenala, že na to, aby metro končilo na Petřinách, tu není záchytné parkoviště, je trochu těžké poznat, jestli tím míní, že na Petřinách to prostě končit nemůže, anebo že by se mělo to parkoviště postavit. Ale přiklonila jsem se optimisticky k první verzi, protože by mi připadalo divné, kdyby někdo od Zelených považoval za normální začít budovat obrparkoviště uprostřed obytné čtvrti.

Re: Sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu“ proti ekologii???
Autor: Martin30 (IP zapsáno)
Datum: 26.09.2007 13:02

Paní Kolínská prosazuje železnici za stranu zelených. I zde založila k tomuto účelu téma, kde je jejich prohlášení v tomto směru. Byl bych ale velmi opatrný, protože to, že chce strana železnici vychází ze zelené orientace strany. Z hlediska obecné dopravní koncepce města mám ke spoustě postojů strany zelených také výhrady. Někdy je to opačný extrém. Pokud jde o železnici, tak ale s nimi určitě souhlasím.

Re: Sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu“ proti ekologii???
Autor: Lanhout (IP zapsáno)
Datum: 17.10.2007 18:53

Nebýt aktivit tohoto sdružení rychlodráha mohla už dávno jezdit a uvolnila by se Evropská třída od autobusů a nemmuseli bychom stát na jedné noze při cestách autobusem 119. A omezení vzniklá stavbou metra budou mnohem horší než rozšíření stávající tratě!

Re: Sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu“ proti ekologii???
Autor: petr33 (IP zapsáno)
Datum: 17.10.2007 22:08

Lanhout: myslím, že se mýlíte.

Toto sdružení je důsledkem nikoli příčinou toho, že NĚKDO nechce rekonstruovanou železnici.

Re: Sdružení „Chceme metro, nechceme rychlodráhu“ proti ekologii???
Autor: Amatér (IP zapsáno)
Datum: 25.10.2007 20:52

Lanhout:
Tak, tak konečně rozumnej člověk. Rychlodráha už mohla dávno stát a my jsme se teď mohli v klidu bavit jakým rozumným a citlivým způsobem bychom prodloužili Ǎčko o 3 až 4 stanice, aby obsloužilo co nejvíce Pražanů. HOWGH



Bohužel, nemáte oprávnění přispívat ani odpovídat v tomto fóru.


© 2019 MČ Praha 6

 RSS |  SMS info |  Email info |  Mapa stránek |  Prohlášení o přístupnosti |  Prohlášení o ochraně soukromí |  PŘIHLÁŠENÍ do systému


--- konec tisknuté stránky www.praha6.cz/forum/read.php?5,6108 ---

Úřad městské části Praha 6
Čs. armády 23, Praha 6, PSČ 160 52

Kontakty

Ústředna: 220 189 111
Bezplatná infolinka: 800 800 001
Fax: 220 189 111
Email: podatelna{zavináč}praha6{tečka}cz
Datová schránka: bmzbv7c
Web: www.praha6.cz