Úřad městské části Praha 6 - výtisk z oficiálního webu radnice


Infolinka
COVID-19 / KORONAVIRUS : : kompletní a průběžně aktualizované informace
Úvodní stránka ›› Pro občany ›› Ptejte se ›› Volná diskuse ›› detail/podstránka

Doprava (uzavřeno) :  Stará diskuse (uzavřeno)

Jdi na stránku: 12Následující
Aktuální stránka: 1 z 2
Jaká má být ideální MHD?
Autor: EVA (IP zapsáno)
Datum: 20.07.2004 00:32

Odpověď na tuto otázku je velmi jednoduchá: Městská hromadná doprava musí být především rychlá, s krátkými čekacími intervaly. Jinak ji nikdo nebude používat! Takové nároky nikdy vlak nemůže splňovat. Pro městskou dopravu je totiž žádoucí, aby raději jel např. jeden vůz tramvaje 2x za 10 minut než dva vozy jen 1x. Perfektní rychlý vlak (rychlodráha) je ve městě na nic, odporuje totiž základnímu požadavku na MHD. Co mi je jako cestujícímu platné, že doba jízdy nebude o moc delší než jízda metrem, když budu tvrdnout na zastávce několikanásobně déle než u jiných dopravních prostředků MHD? Vlak do MHD nepatří!! Nemá smysl porovnávat náklady na výstavbu metra a rychlodráhy. Neúčelná stavba bývá vždycky nejdražší.
Do Kladna bude protaženo metro - a jsem přesvědčena, že to, vzhledem k celkem směšně krátké vzdálenosti od letiště, vůbec není utopie. Pak by obyvatelé Kladna měli spojení s Prahou, po jakém touží: rychlé a pohodlné. Vzhledem k významu Kladna bych jim to přála.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: Karlos (IP zapsáno)
Datum: 03.08.2004 10:37

Nedalo mi to a musím reagovat na tento příspěvek. Zatímco s prvním názorem, že MHD by měla být rychlá a s co nejmenšími intervali nejde jinak než jen souhlasit, s názorem, že vlak, jako prvek městské hromadné dopravy do města nepatří a že jeho vlastnosti nedokážou splnit onu požadovanou rychlost a četnost spojů, už souhlasit nemůžu.
Rychlodrážní železnice na Ruzyň je plnohodnotnou alternativou vůči metru. Jistěže vlaky nebudou jezdit ve stejném tříminutovém intervalu jako metro, ale rovněž tak nebudou jezdit po hodinách. Pokud vím, navrhovanej takt byl 10-15 minut. V případě, že vlaky budou jezdit taktově, pak si dokážu tvrdit, že pro lidi je to velice pohodlné, neboť budou přesně vědět, kdy jakým směrem dotyčný vlak jede. Dnes, když přijdete do metra, tak pokud si nepamatujete jízdní řád metra z hlavy, tak nikdy nevíte, kdy Vám další souprava přijede. Právě takt na železnici toto odstraňuje.
Argumet, že vlak nepatří do města je hloupost. Opak je pravdou. Železnice a železniční doprava měly vždy na rozvoj měst zásadní význam. Města, která neměla železnici, se nikdy nerozvinula do takové míry, jako města se železnicí. A kolejová doprava je všude v Evropě považována za jediný lék na řešení dopravních problémů spočívajících v automobilismu.
Z německých měst je dobře patrno, že vlak je plnohodnotným dorpavním prostředkem města a pokud tento dopravní prostředek nabízíme v dostatečné kvalitě (četnost, pohodlnost, rychlost, komfort), pak je i ve velké míře využíván.
Zavést metro až do Kladna, to považuji absolutně za scestné, nákladově nemožné a neuskutečnitelné.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: Eva (IP zapsáno)
Datum: 04.08.2004 02:21

Pane Carlosi,

v mém příspěvku jste vyčetl to, co tam není: neříkám, že vlak do města nepatří (to mi podsouváte Vy); říkám, že nepatří do MHD. A to je dost značný rozdíl.
Jízdní řád metra - jak je vidět z miliónů přepravených pasažérů - zjevně nikomu problémy nedělá. Kdyby tomu tak bylo, klesal by počet cestujících v metru. Toho jsem si tedy nevšimla -zato každou chvíli ze všech medií se ozývají tahanice o to, kam má metro vést nejdříve. A to je pro mne nejspolehlivější ukazatel obliby. Až pojedu například do Bratislavy, ráda se vlakem svezu. Na druhý konec Prahy pojedu stokrát raději metrem.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: Martin (IP zapsáno)
Datum: 04.08.2004 11:50

Neda se nez pripojit a reagovat otazkou, jestli si vyberete jizdu metrem (s prestupy) nebo vlakem, kdyby cesta z Veleslavina na Masaricku trvala 12-15minut, pripadne v budoucnu az do Hostivare cca. do 30minut?
Myslim si, ze ukolem klasicke zeleznice v systemu MHD je predevsim dopravit lidi z jednoho konce mesta na druhy, pridane dopravit mimo prazske do centra. Souhlasim s Karlosem, ze dulezita je rychlost a presne dodrzovani daneho taktu vlaku. Zkuste navstivit napr. Mnichov, Hamburg nebo Berlin a zjistite, ze kazdy druh tram,metro ci vlak prispiva svym nezamenitelnym zpusobem ke kvalite mestke dopravy.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: Karlos (IP zapsáno)
Datum: 05.08.2004 13:30

Zastávám opačný názor než Vy, a to ten, že železnice by měla být plnohodnotnou součástí integrovaného dopravního systému pražské MHD a zapojení železnice do tohoto systému by měl být pokud možno co nejrozsáhlejší tak, aby železnice tvořila další – čtvrtý prvek sítě MHD. Metropolitní železnice má totiž obdobnou funkci a MOŽNOSTI jako metro. Metro má obrovskou výhodu ve své rychlosti a přímočarosti, nicméně je dobré si uvědomit, že i metro má své omezení. V Paříži se již metro dostalo do takového stádia, že pro obyvatele vzdálenějších okrajových čtvrtí a aglomerací je nevýhodné (viz. Vámi navrhované metro na Kladno). A proč? Protože na trasách přibýval stále větší počet stanic, čímž efekt rychlosti metra ztrácel na významu díky častému zastavování ve stanicích. Proto v Paříži mají tzv. expresní metro, jež nemá tolik stanic jako klasické metro. Nicméně zde najíždím na to, že expresní metro v českých podmínkách je příliš drahý špás. A plnohodnotnou náhradou je zde právě „metropolitní železnice“. Její efekt není jen v rychlém spojení s centrem, ale i propojování, jak Martin správně naznačil, vzdálených městských částí. Zde se totiž efekt rychlosti metra ztrácí v Praze již dnes. Podíváme-li se na trasy metra, jak dlouho trvá přejet z jedné konečné na druhou, tak u trasy B jsme již na 41 minutách a u C zatím na 31 (s plánovanou dostavbou se to opět prodlouží). Proto je výhodné zavádět metropolitní vlakové linky. Martin naznačil linku Ruzyň – Dejvice – Masarykovo nádraží – Hostivař. Proč ne? Doba jízdy by byla možná o polovic kratší než v současnosti. Stejně si tak umím představit např. (Beroun) – Smíchovské nádraží – Vršovice – Libeň – Roztoky u Prahy – (Kralupy) nebo (Kladno) – Ruzyně – Dejvice – Masarykovo nádraží – Libeň – Malešice - …. Tady je krásně vidět možnosti vlakové dopravy, která (po modernizaci tratí) dokáže vhodně a rychle propojit vzdálené části měst. Markantní je to zrovna na úseku Smíchov – Vršovice, kdy existuje pouze jediné přímé spojení z terminálu Smíchovské nádraží do Vršovic spočívající v jednovozové tram.lince č. 6. Doba jízdy – 28 minut!, využiji-li přestupu na Andělu na linku č. 7, dostanu se možná na nějakejch 20 min. Ale proč, když vlakem můžu být ve Vršovicích za 5 min.?! Tento efekt se přesně ukázal při povodních – kdy železnice sloužila jako náhrada za metro a já můžu říct, že cestovat železnicí v tu dobu bylo velice výhodné a rychlé. Pokud budou zavedeny další – průjezdné (skrze centrum) vlakové linky, sem si jist, že budou využívány. Lidi však železnici musejí nejdřív přijmout a železnice se samozřejmě musí změnit k lepšímu. To je ale jiná kapitola.
Jinak k těm jízdním řádům metra, tam šlo jen o to, že ví-li člověk, kdy mu v kolik co jede, tak je víceméně „spokojen“. A efekt spokojenosti s dopravním prostředkem je velmi důležitý pro vnímání MHD jejími obyvateli. Bohužel, když jdu do metra, nikdy nevím v kolik přesně pojede, takže se mi často stává, že mi „frnkne tzv. před nosem“. Jen díky tomu, že má metro ve špičce interval 3 (někde i míň) minuty, tak mě tenhle fakt zas až tolik netíží J O víkendech a večer je už ale horší.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: Karlos (IP zapsáno)
Datum: 05.08.2004 14:12

Ještě dodatek, možná už jste to viděla, možná ne, ale měla by jste se podívat na vizualizaci projektu rychlodráhy na www.metroprojekt.cz. Uvidíte, že v podstatě nerozeznáte novou rychlodráhu od metra. Jediný rozdíl bude v jiných dopravních prostředcích a ve faktu, že dráha povede nad povrchem.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: D. (IP zapsáno)
Datum: 05.08.2004 18:22

Martine, to myslíte vážně???? Cožpak metrem se nedá pohodlně přejet celá Praha ????

Karlos: obslužné systémy měst (a doprava mezi ně patří) jsou jen obslužné systémy; servis. A jako takový nemůže tvořit dominantu (podobně šerednou jako ve Vídni či v Berlíně), byť by vagónky byly sebekrásnější. Proč myslíte, že se Praha líbí cizincům? Jeden z důvodů může být i ten, že nemá tuhle "okrasu".
Přirovnám-li to k oblečení, pak doprava je (nebo by měla být) jakési spodní prádlo: i nejkrásnější prádlo má být pokud možno skryto. Šup s dopravou pod zem, tam neruší.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: Karlos (IP zapsáno)
Datum: 06.08.2004 13:19

Chtěl bych reagovat na reakci pana D. Metrem se sice pohodlně přejet celá Praha dá, ale jestli často jezdíváte metrem, tak mě pak moc pohodlné nepřipadá, když musím přes celou Prahu v metru stát. Neříkám, že by mi to zase nějak zvlášť vadilo, ale bavíme-li se o pohodlnosti, pak to nelze nezmínit. A jestli se mi do metra potom nahrnou lidi s kuframa z letiště, no to potěš pánbůh!!!
Železnice je oproti tomuhle lépe uzpůsobena a okrajové části města dokáže spojit za ideálních podmínek za velmi slušný čas, ne-li často rychleji než současná MHD.

Co se týče dopravy a názorem šup s ní po zem - to není vůbec pravda, že dopravní stavby musí být zákonitě rušícím elementem ve městě. Bezesporu rušícím elementem jsou silniční stavby ve městě, typu magistrála, různé silniční estakády, sjezdy, nájezdy... to jsou stavby sice potřebné, nikoliv však stavby, které by město zkrášlovaly. Naopak stavby určené pro kolejovou dopravu, mohou město nejen obohatit o tzv. "dopravní architekturu", ale můžou je učinit atraktivní. Vezměme si tramvajovou trať na Barrandov. Nejen že tuto sídlištní čtvrť obohatila o novou architekturu, ale i bezesporu zlepšila kvalitu dopravy do této městské čtvrtě. Ale co víc, lidé nejen krásu této tratě obdivují, ale zároveň samotná trať a její architektura, spojení s centrem(!!!velmi důležité!!!) a četnost spojů pomohla přilákat další lidi k jízdám tramvajovou dopravou, aniž by se zlepšil komfort vozidel. Ten efekt je natolik velký, že od 1.9.2004 bude zavedena na Sídliště Barrandov 4.(!!!) denní tramvajová linka, jež posílí současné spoje ve špičce. Konkrétně půjde o linku č. 13. Proto bych nadzemní stavby kolejových systému vůbec neodsuzoval, spíše naopak. Opět odkážu na stránky Metroprojektu, kde je názorně vidět kvalita rychlodráhy po stránce architektury. Zároveň je zřetelné, že některé úseky povedou v podzemí (jako metro - k nerozeznání), jiné nad zemí, ale žádná část dráhy nebude rušícím elementem ve městě, ale naopak jej bude obohacovat. O nákladech se snad už nemá ani cenu bavit - je naprosto jasné, který způsob je levnější.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: D. (IP zapsáno)
Datum: 06.08.2004 20:59

Karlos:
Zapomínáte, že rušící elementy, které jmenujete, by byly právě ty, bez kterých se trati, které by snad počítaly s kratšími intervaly jízdy, neobejdou, jestli nemají úplně zablokovat ostatní dopravu. Auta přece nebudou čekat u závor. Proto nesmyslně přisuzujete tyto stavby jen jako potřebu automobilistů - je to ale naopak: ty nejošklivější vzniknou právě jako důsledek staveb rychlostních tratí přes město. A proto: tisíckrát ne. Metro je metro.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: Bručoun (IP zapsáno)
Datum: 07.08.2004 15:08

Je dobře, že většina diskutujících na tomto fóru konečně pochopila, že rychlodráha z Kladna ukončená někde v Ruzyni je nesmysl a tuto scestnou ideu nikdo neoprašuje.
Někteří jedinci ovšem stále odmítají pochopit, že pro spojení největšího středočeského města s centrem cca 30 km vzdálené metropole se nejvíce hodí kapacitní železnice. Raději vymýšlí totální šílenosti, jako metro až do Kladna, aby mohli dál považovat železnici za zbytečnou.

Ta otázka nezní, zda se zdvojkolejní a zelektrifikuje železnice do Kladna. Ta otázka zní kdy to bude, a zda bude postavena odbočka na letiště nebo ne. Stavbě odbočky na letiště asi můžou mocní z Prahy 6 zabránit. Ale trvale bránit rozvoji železnice z Prahy do Kladna, to je naštěstí těžší oříšek.

A ještě jednu poznámku: MHD v Praze nebude nikdy dost rychlá na to, aby bylo ideální cestovat ve stoje. O spojení z Prahy do Kladna nemluvě.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: Eva (IP zapsáno)
Datum: 08.08.2004 01:03

Bručoun:

a) Jestliže nejsou šíleností mnohem delší trasy metra v různých metropolích, nevím, proč by měla být šíleností trasa metra do Kladna. Podívejte se do IDOS a změřte si to tam sám. Pravítko a obyčejná mapa Vám to taky prozradí.

b) Ti, kdo zde neustále "vytahují" a oprašují rychlodráhu, je skupinka lidí, kteří se vzájemně znají a patří k lobby. O tom se můžete snadno přesvědčit, když zavítáte do starších diskusí na toto téma. Dost by mne zajímalo, zda jde o zaměstnance ČD - jestliže ano, kde berou čas na stálé psaní diskusních příspěvků. Snad ne v pracovní době, kterou jim platí daňoví poplatníci?

c) Zeptejte se konečně také obyvatel Kladna, jestli by chtěli používat vlakové nádraží, které má většina obyvatel "z ruky", nebo zda je pro ně lákavější jiný druh dopravy do Prahy.

d) Pražané jsou zvyklí na to, že se do středu Prahy většinou dostanou asi tak s jedním, někdy více přestupy. Proto názory na to, že doprava z okolních měst nutně musí vést až do středu Prahy (t.j. bez přestupu) mi připadají nesmyslné a sobecké.

e) Hlavní úkol MHD je každodenní doprava lidí do zaměstnání a do škol. Tam se v drtivé většině přepravují lidé, kteří vydrží chvilku stát (konce Prahy nejsou zase tak strašně vzdálené - docela se bavím, když tady někteří diskutující berou pro srovnání velkoměsta několikrát větší než Praha!). Další typ cestujících, t.j. matky s kočárky, důchodci cestující k lékaři, atd. necestují každodenně a často cestují mimo špičku a tak mají míst k sezení více. Také necestují na tak dlouhé vzdálenosti, jako lidé dopravující se do zaměstnání.

f) Kladno lze velikostí přirovnat k některému pražskému sídlišti. Nedovedu si představit, jaký by vznikl poprask, kdyby obyvatelé takového pražského sídliště začali tvrdě vyžadovat miliardy na stavbu extra spojení do centra Prahy, navíc úplně jiného charakteru než ostatní MHD. Autora takové myšlenky by možná odvezli na vyšetření.... (Z jižní hranice Prahy do jejího středu je stejná vzdálenost, jako z Kladna do středu Prahy, na to nezapomínejte.)

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: Karlos (IP zapsáno)
Datum: 09.08.2004 15:25

D.:
Z Vašeho příspěvku tedy zrovna moc moudrej nejsem. Říkáte, že vlivem stavby rychlostních tratí v Praze vznikají stejně rušící elementy ve městě? Můžete mi vyjmenovat jaké? Pokud máte na mysli mosty a tunely, tak mě napadá opravdu jeden případ železničních mostů (konkrétně ty na Palmovce), které moc vzhledné nejsou. Jinak si myslím, že železniční tratě a stavby na nich nemají na zhoršování kvality života ve městě až takovej podíl. Téměř bych to ohodnotil na 1-3%. Zhoršení kvality života ve městě bych připočítával spíše automobilismu, pro který je každá silnice malá, a kterému se ustupuje na všech frontách. Taková magistrála – její stavba přes centrum města – to byl vyloženě zločin.
Jinak k metru na letiště: říkám že je to příliš drahej špás…ale pokud ho postavěj, doufám, že Vy si už nikdy nebudete tady stěžovat, že v Praze pak nejsou na nic peníze.

Eva:

a, Metro do Kladna je šílenost právě proto, že je to drahé! Když to přeženu, tak Vy si taky nekoupíte nové auto, když nemáte na chleba. Jestliže stavba metra na Ruzyň se odhaduje na 20 mld., kolik pak bude stát metro do Kladna? Zkuste si to vypočítat…

b, Vaší narážku na to, že se tu snad všichni známe nebo zda jsme dokonce nějaká lobystická skupina, považuji za směšnou… Osobně ani nijak jinak tu nikoho neznám. A zaměstnanec ČD také nejsem.

c, Železnice v Kladně by se samozřejmě musela přiblížit co největší části jejích obyvatel. Toto řešení není zatím jasné a je to na jinou diskuzi.

d, Nevím, co je tolik sobeckého na požadavku, aby železniční tratě a jejich spoje ústily až do samotného centra města? Této poznámce vážně nerozumím a připadá mi zcela zcestná. Většina dnešních železničních spojů je vedena nebo je ukončena z/v centra/u. Ať ty dálkové, tak ty příměstské a jinak si to ani nedokážu představit. Co mi připadá naopak sobecké a nesmyslné je požadovat, aby lidé dojíždějící z jiných měst vystupovali z vlaků kdesi na okraji Prahy. Proč? Ono by se totiž potom stalo to, že lidé by vystoupili na okrajích měst, sedli si na metro nebo tramvaj a zaplnili je natolik, že další lidé blíže centru by se do dopravních prostředků už vůbec nedostali. Nejen že by to zhoršilo kvalitu cestování, ale vznikly by zbytečné nároky na posilování linek MHD a zbytečné náklady (zvýšené náklady, další vozy, řidiči, zvýšená potřeba financí z městské pokladny)budete brečet, že všechno jezdí přeplněné. A to jen proto, že Vy chcete, aby vlaky končili někde mimo centrum. Další nesmysl!!!

e, Děkuju, že jste zmínila velkoměsta. Kdybyste se pozorně v těchto velkoměstech dívala, jistě by jste zjistila, že právě okrajové části jsou obsluhovány „rychlostními dopravními systémy“ typu příměstská železnice, rychlodráhy, rychlodrážní tramvaje a expresní metro (nicméně to už jsem se zmínil, že je na naše poměry v současnosti příliš drahé a my potřebujeme nějaké řešení co nejdříve).

f, Já tedy nevím, kde jste přišla na to, že z Kladna je to do centra Prahy stejně daleko jako z jižní hranice Prahy. A co se týče spojení sídlišť s centrem Prahy, tak většina sídlišť přímé spojení s centrem má, takže vaše poznámka o extra spojení oněch sídlišť s centrem je dosti zavádějící.

Vzdálenosti
Autor: Josef Jůza (IP zapsáno)
Datum: 13.08.2004 23:17

Budeme-li se chytat za slovo, je střed místo, odkud je to k okrajům stejně daleko na všechny strany; pak opravdu Kladno ani nemůže být blíže ke středu než libovolné místo v Praze. Jinak mi vychází z nejvzdálenějších jížních a východních oblastí na Staré Město kolem 20 km, z Kladna necelých 30, což je citelně více, ale srovnatelné. Na Pražský hrad se to už skoro vyrovnává. Myslela-li paní E.K. vzdálenost časovou, bude mít pravdu.

Re: Vzdálenosti
Autor: Karlos (IP zapsáno)
Datum: 16.08.2004 11:04

Pokud by šlo o časovou dostupnost pak se leckde opravdu doba cesty z různých vzdálenějších míst Prahy do centra vyrovná, to je fakt. S těma vzdálenostmi bych se ale hádal. Ale to je debata o ničem.
Jo, když už sme u těch vzdálených míst Prahy, tak sem se mrknul, za jak dlouho ujedou vlaky trasu z Prahy - Klánovic do centra (18km). Je to celkem slušných 23 min. Určitě by to šlo zlepšit. Z Kladna by to mohlo být po modernizaci kolem 35 min. Doufám, že se nemýlím...

Re: Vzdálenosti
Autor: Bručoun (IP zapsáno)
Datum: 16.08.2004 21:49

Eva:
ad d) doprava s co nejmenším počtem přestupů pro většinu cestujících by měla být samozřejmostí i v rámci města.
Naopak ne každý z Kladna pracuje či studuje v centru Prahy (resp u trasy vlaku nebo u metra A).

ad e) Z nějakého místa v Kladně na pracoviště v Praze to trvá 60-140 min. denně (2x30-70 min.), podle toho kdo kam jede. Prodloužení metra A by to zásadně neovlivnilo, dnešní autobusy Kladno-Praha jsou převážně expresní.
To opravdu myslíte vážně, že je vhodné takovou dobu jezdit vestoje ?!?!

ad f) Kladno není pražské sídliště. Z centra Prahy na nejvzdálenější konec Kladna to je asi 35 km, zatímco z centra Prahy na nejvzdálenější konec Prahy to je nejvýše 20 km.

Místo, abyste byla pro zlepšování pražské dopravy, tak raději chcete aby stejně nepohodlně jako Pražáci jezdili i mimopražští.
Chcete metro za každou cenu. Všechna fakta hovořící pro metro jsou správná, zatímco všechna fakta hovořící proti metru jsou nesprávná. S Vámi nemá cenu diskutovat.

Re: Vzdálenosti
Autor: Černá (IP zapsáno)
Datum: 17.08.2004 08:56

Čtu všechny Vaše příspěvky a mám připomínku. Pracuji na letišti , ráno se tam dostanu celkem slušně, někdy v autobusu 119 i sedím, ale odpoledne je to šílenost, obzvlášť teď v létě, kdy "cesťáků" několikanásobně přibývá a autobusy mají prázdninově prodloužené intervaly. Autobusy již od nástupu jsou plně obsazené a vnitřní prostor zatarasen obrovskými kufry a jinou bagáží, takže přistoupit se skoro nedá , o kultuře cestování nemluvím vůbec. Na letišti se nyní staví další terminál, po jeho dokončení přijde na řadu další přistávací a vzletová dráha, protože množství cestujících rok od roku téměř závratně roste a kapacita letiště nedostačuje. Zato doprava k letišti se příliš nezměnila, přibyl sice autobus 100 s dlouhými intervaly do Zličína, ale jinak je to stále stará letitá 119 a nic jiného. Myslíte, že by to vyřešil vlak ?

Re: Vzdálenosti
Autor: Karlos (IP zapsáno)
Datum: 17.08.2004 09:14

Paní Černá:
Myslím si, že vlak by tento problém určitě vyřešil. Oproti autobusu ale i metru má větší kapacitu jak přepravovaných cestujících (sedících i stojících), tak míst určených pro "bagáž" (v autobusech ani v metru takový prostor neexistuje). V případě, že "provozovatel vlaků" nabídne kvalitní a četnou dopravu (v intervalu 10-15 min.), pak by se kvalita cestování na letiště zlepšila diametrálně - důležité je, aby bylo umožněno přestupovat z vlaku co nejpohodlněji a nejrychleji na co největší množství nejen linek metra, ale i tramvajových linek. Pak bude vlak plně a kvalitně zakomponován do pražského systému MHD. Docela se mi líbí termín, že rychlodráha nebo chcete-li modernizovaná trať na Ruzyň by v podstatě tvořila "nadzemní linku metra" (samozřejmě s jinými typy souprav).

Re: Vzdálenosti
Autor: Černá (IP zapsáno)
Datum: 17.08.2004 13:02

Pane Karlosi, zapomněla jsem napsat, že mimo prázdniny jezdí 119 ve špičkách s intervalem 6 minut. Vámi nabízený interval vlaku 10 - 15 minut + navíc doba, kterou bych věnovala cestě ke stanici vlaku , která by musela být vybudována někde v okolí Vítězného náměstí , by mi prodloužila cestu do zaměstnání odhaduji tak o 20 - 25 minut. Pokud by se jako tato stanice využívalo dosavadní nádraží Dejvice, tak by to byl denně od metra A Dejvická na přestup na tuto dráhu ještě delší čas. Násobeno dvěma počítám-li cestu do i z práce, trávila bych v MHD namísto dnešní asi 1 a půl hodiny denně přibližně dvě a půl. Tedy děkuji, ale to bych jako zvláštní vylepšení neviděla. To budu raději sedět na kufrech ve stodevatenáctce.

Re: 119
Autor: Josef Jůza (IP zapsáno)
Datum: 17.08.2004 19:12

Vážení diskutující, poznamenal bych, že letištní linky 100, 119 a 179 nemají prázdninové omezení, naopak u 100 a 119 došlo k (trvalému, nejen prázdninovému) posílení. Přesto 119 občas vypadá, jak paní Černá popsala, mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Z letiště do Suchdola vlak nepomůže a doprovodné zrušení 119 by spojení značně zhoršilo, ovšem v tom Vám nikdo neoponuje. Přesvědčil jsem se ale, že nezanedbatelně těch lidí s kufry Prahou jen projíždí a vytěžují MHD na různá vlaková a autobusová nádraží, a průchod rychlíkem do některého ze sousedních krajských měst ukáže dost lidí s "letecky" ocedulkovanými zavazadly (a to soudím, že většina leteckých cestujících si to před opuštěním letiště sundá). Pro mně podstatnějším přínosem by tedy bylo hlavně prodloužení či odklonění dálkových vlaků; dokola diskutované městské vlaky nechávám stranou.

Re: 119
Autor: Bručoun (IP zapsáno)
Datum: 19.08.2004 01:13

Kapacita elektrických vlakových jednotek je skutečně velká, čili kapacitně by vlak na letiště dostačoval zcela jistě.
Pokud by na letiště vedl vlak, a ne metro, tak by ale nebylo možné autobusové linky zcela zrušit, vlak nemůže autobusové linky na letiště plně nahradit.

Za jisté lze považovat jen to, že obsluhu Červeného vrchu a Petřin má zajistit prodloužení metra, zatímco obsluhu Kladna má zajistit moderní dvojkolejná elektrifikovaná železnice.
Zda má na letiště vést vlak nebo metro je otázka, obojí má své pro a proti.
Lze si představit i variantu, že se na letiště udělá železniční odbočka kvůli prodloužení dálkových vlaků, ale pro dopravu z Prahy na letiště bude fungovat nadále MHD, t.j. v blízké budoucnosti autobusy.

Re: Vzdálenosti+119
Autor: Karlos (IP zapsáno)
Datum: 22.08.2004 12:24

Před týdnem jsem četl studii, která porovnávala varianty dopravy na letiště. Musím podotknout, že ona studie nepatří mezi nejnovější, nicméně důležité na ní bylo, že i v případě zavedení železniční tratě na letiště rozhodně nezpůsobí zrušení všech autobusových linek. Jinak řečeno, byly by zrušeny zřejmě dvě autobusové linky a zároveň zavedena jedna nová. Takže většina linek by měla být (dle studie) zachována. Vlaková linka na letiště samozřejmě nemůže být ideální a nejrychlejší dopravou pro všechny. Ovšem my tu dneska porovnáváme stav MHD, jaký je k dnešku. Nicméně neumím si představit, že by někdo vybudoval nějaký rychlý kolejový systém (ať už vlak či metro), aniž by na dané stanice nepřivedl návaznou dopravu.

Možná je to jenom fantazie, ale proč by jedna z autobusových suchdolských linek třeba nemohla k Dejvickému nádraží, v případě že by rychlodráha byla vybudována, zajíždět? Je to jen teoretická otázka, tak jí neberte až tak moc vážně, nicméně hned by byla zajištěna výborná návaznost obyvatel Suchdola.

Ale abych se ještě vrátil zpátky k ideálnosti či neideálnosti vlaku či metra. Nesmíme pořád zapomínat, že žádný z těchto kolejových hromadných způsobů dopravy na letiště není budován jenom pro obyvatele Prahy 6, nýbrž pro obyvatele celé Prahy a vlastně i celé země. Šestce jistě oba navrhované způsoby lépe či hůře vycházejí vstříc, důležité je však, aby vyšly vstříc i zbylé (větší) části města.

Dálkové autobusy u stanic metra na okrajích Prahy
Autor: Eva (IP zapsáno)
Datum: 25.08.2004 03:02

Pane Jůzo,
zmiňujete část cestujících z letiště, kteří se potřebují dopravit na vlakové nádraží. Zcela však opomíjíte velkou část těch, kteří se potřebují pohodlně dostat k navazujícím autobusovým spojům dálkové dopravy. Tato nádraží jsou (správně a ohleduplně k prostředí Prahy) umístěna u stanic metra na okrajích Prahy. Nádraží jsou už celá léta hojně využívána k přestupu na metro nejen z důvodu dopravy na letiště, ale hlavně pro denní dojíždění za prací do Prahy a zpět. Opravdu nevím, proč by - podobně jako tisíce cestujících z jiných světových stran - nemohli cestovat občané z Kladna? Nevidím žádný rozdíl mezi cestujícím, který do Prahy přijede např. na Roztyly a odtud pokračuje po Praze metrem a cestujícím, který by dojel z Kladna na Dlouhou míli a odtamtud by rovněž pokračoval metrem....

Ale vraťme se ještě k cestujícím z letiště: myslím, že problém navazující dopravy (t.j. z Prahy a do Prahy)opravdu trápí jen menší část z nich - Praha je pro většinu cílovým městem. Proto by metro bylo výrazně lepším řešením (v porovnání s rychlodráhou) právě pro ně - všechny hotely nebo byty přece neleží jen u Masarykova nádraží či v okolí Vltavské ... A jsme u jedné - dle mého názoru - z nejvážnějších výhrad: horší přestupování! Už jsem se v jedné z dřívějších diskusí pokusila o porovnání těchto přestupů s přestupy uvnitř metra: cestující s těžkým kufrem opravdu počítá každý metr navíc (a my, ženy ještě víc). I když započteme různá ulehčení, která by asi byla samozřejmostí (různé pohyblivé pásy, chodníky), přesto při podrobném propočtu vychází toto srovnání značně nelichotivě pro přestupy rychlodráha-metro.
Další vážnou výhradou je, vedle nevyhovující délky intervalů, také - podle mého názoru - celkem zřetelná nechuť kladenských občanů k použití železničních spojů, neboť většinou v Kladně mají nádraží "z ruky".

Na tyto vážné připomínky mi nikdo nedal podrobnou uspokojující odpověď, která by obsahovala průkazné argumenty. Všichni diskutující obvykle jen nešetřili emocemi a dávali najevo, jak moc se mnou nesouhlasí, ale já bych přivítala, kdybychom se tu všichni bavili věcně. Jsou přece známy délky nástupišť, délky vestibulů, schodišť, atd. Někteří diskutující jsou mnohem lépe než já informováni o různých technických detailech stanic metra i stanic (případné) rychlodráhy - proč tedy nejsou věcní?

Tyto otázky nelze odsouvat s tím, že nejsou důležité: jako cestujícího mne zajímá mnohem více to, po jakou vzdálenost budu při přestupu s kufrem podávat výkon hodný vzpěrače, než to, jak vypadají sedačky ve vagónu (nerada bych, aby se tu někdo zaměřil pouze na přestup na Hradčanské, který by asi byl nejméně nepříjemný).

Re: Dálkové autobusy u stanic metra na okrajích Prahy
Autor: Bručoun (IP zapsáno)
Datum: 25.08.2004 22:16

"Opravdu nevím, proč by - podobně jako tisíce cestujících z jiných světových stran - nemohli cestovat občané z Kladna?"

Paní Evo,
zcela opomíjíte, že (s výjimkou dvou lokálek, z Vraného a z Rudné) nyní jezdí úplně všechny vlaky v Praze až do centra, t.j. na Masarykovo nebo na hlavní nádraží. Pokud jste předchozí větu myslela vážně, tak pak Vám nezbývá než přiznat, že obyvatelé největšího středočeského města mají mít právo na železniční dopravu alespoň srovnatelnou s jinými většími středočeskými městy.
Pokud toto neuznáte, tak jste pro mne bezskrupulózní lobbista za metro.

Co se týče autobusů, tak tam lze v zásadě souhlasit s tím, že budou ukončeny na okraji Prahy u metra. Ovšem jen v případě, že dopravu do centra Prahy bez přestupu ze všech významnějších cílů ve stč. kraji obstará železnice.

Mimochodem, trend navracení vlaků do center velkých měst je celoevropský a trvá již 10-20 let. To co hlásáte Vy je cesta do minulosti. A prosím nemíchat Kladno a letiště. Zatímco pro letiště je vhodný prostředek diskutabilní, tak pro Kladno je (z hlediska průchodu Prahou) vhodný prostředek zcela jednoznačný.

Re: Dálkové autobusy u stanic metra na okrajích Prahy
Autor: Eva (IP zapsáno)
Datum: 26.08.2004 00:17

Pane Bručoune,
nečetl jste můj příspěvek pozorně. Vyjádřila jsem jen údiv nad tím, že se stále zmiňuje pouze železniční dálková doprava, jako by jiná neexistovala. Jestliže se podíváte výše na můj předchozí příspěvek, zcela jasně tam najdete, že byla řeč o autobusových nádražích. Nemůžeme se přece tvářit, že autobusová dálková doprava neexistuje. Nemusí nám to být po chuti (např. z ekologických důvodů), ale je to fakt, který nemůžeme přehlížet. Autobusová doprava je totiž vysoce flexibilní a v tom je proti železnici nedostižná - můžete dle potřeby a bez zvýšení nákladů obměňovat jízdní trasy, snadněji měnit jízdní řád a reagovat na variabilitu počtu cestujících,..atd. A právě z Kladna mnozí cestující (nebo spíše většina z nich) volí dopravu autobusy a já se obávám, že hlavním důvodem nemusí být (podle slov některých diskutujících) pomalost a nevyhovující stav současné železniční dopravy z Kladna, ale prostě to, co jsem už několikrát naznačila: že pro většinu cestujících je vlakové nádraží poněkud "z ruky".
Bojujete za "právo Kladna na železniční dopravu", ale víte určitě, jestli by kladenští cestující raději nezdvihli ruku pro autobusy na Dlouhou míli + metro? A ekologická problematika autobusové přepravy? To je diskutabilní záležitost. Spaliny vypouštěné autobusy sice smrdí, ale ještě více smrdí spaliny z elektráren (tedy kromě jaderné), když vyrábí proud pro elektrifikovanou železniční trať. Jediný rozdíl je v tom, že v případě autobusů je to tak, že když jedu místem A, tak to smrdí v místě A, zatímco když jedu železnicí místem A, tak ta elektrárna smrdí v místě B.

Nerozumím Vaší poznámce, ve které mne nazýváte "bezskrupulózním lobbistou za metro". Označil byste stejným slovem například rozhodčího v gymnastice či krasobruslení, který vytáhl nejvyšší známku pro výkon, který se mu líbí nejvíc?
My, cestující, jsme vlastně také rozhodčími a "vybíráme si" z několika projektů, které nám jsou odbornou veřejností prezentovány. Snad byste mi neupíral právo říci z pozice cestujícího, pro co zvedám ruku. A jen pro pořádek dodávám: nikdo z mé rodiny (ani já) není zainteresován v autobusové přepravě, ani na železnici, ani není projektantem tam či onde... .
Podobně jako paní Černá si "užívám" jízd v turisty narvané stodevatenáctce a představuji si, jak by jich ubylo, kdyby bylo metro. A po Evropské by jezdila polovina taxíků a jiných aut. Část aut by zůstala na Dlouhé míli na parkovišti a řidiči by dál pokračovali metrem. (Mimochodem - autobus č. 100, který byl zaveden pro cestující z letiště k metru B - Zličín, vždycky zel prázdnotou, když jsem jím cestovala - z toho je jasně vidět, že pro drtivou většinu cestujících z letiště je nejpřitažlivější a nejkratší dopravní trasou právě trasa stodevatenáctky.)

I když bude metro, já dál pravděpodobně budu jezdit stodevatenáctkou jako dosud. Tak nevím: jsem "bezskrupulózní lobbista" nebo ne?

Re: Letiště
Autor: Josef Jůza (IP zapsáno)
Datum: 26.08.2004 20:15

Vážená paní Evo, doprava k autobusovým terminálům a pražským cílům i přestupní vzdálenosti zde byly už diskutovány, mohl bych jen opakovat, co zde již padlo. Pokud se podíváte do starší diskuse, nevyznělo srovnání přestupních vzdáleností výrazně ve prospěch ani neprospěch metra ani železnice. Původní věcná a korektní diskuse s Vámi se zvrhla do nekonečného opakování téhož Vámi a vašimi oponenty. Vstoupil jsem do ní už jenom s tím, co zde tolik omíláno nebylo (právem můžete vytknout jednostrannost a částečné vytržení z kontextu). Rovněž jen zopakovat lze správné doporučení SWOT analýzy, kterou se před jejím ukončením tolik oháněl bývalý radní J.W.: bude-li (v první fázi) zvoleno metro, nemá být znemožněno přivedení železnice na letiště ani rušena stávající trať, a naopak případnou odbočku železnice na letiště je třeba udělat tak, aby nebylo znemožněno či ztíženo pozdější přivedení metra.
Když připomínáte "jedu železnicí místem A, tak ta elektrárna smrdí v místě B.", dovolil bych si připomenout, že metro má o poznání větší spotřebu elektřiny na stejný přepravní výkon. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že je metro špatné, jen oponuji jednomu nepřípadně použitému argumentu.
Proti Vašemu tvrzení o prázdnosti linky 100 si dovolím poznamenat, že v letošním červenci jsem již opakovaně potkal spoje linky 100, kde cestující museli i stát. Posílení v ranní špičce (kdy nemám osobní zkušenost) muselo být provedeno kvůli spoji ze Zličína plnému tak, že nepobíral cestující.

Re: Letiště
Autor: Bručoun (IP zapsáno)
Datum: 26.08.2004 22:09

"...správné doporučení SWOT analýzy, .... bude-li (v první fázi) zvoleno metro, nemá být znemožněno přivedení železnice na letiště ani rušena stávající trať, a naopak případnou odbočku železnice na letiště je třeba udělat tak, aby nebylo znemožněno či ztíženo pozdější přivedení metra."

100% podepisuju. Právě z tohoto úhlu pohledu zásadně nelze souhlasit se skalními příznivci metra, kteří by ty druhy dopravy co jim "nevoní" chtěli rušit, nebo alespoň bránit jejich rozvoji. Stejně tak nelze souhlasit se skalními příznivci železnice, kteří by chtěli zastavit rozvoj metra. Ono totiž nelze v Praze 6 jedno zcela nahradit druhým. Jediné místo v Praze 6, kde může železnice vyhovujícím způsobem suplovat metro, nebo naopak, je právě letiště.

"jestli by kladenští cestující raději nezdvihli ruku pro autobusy na Dlouhou míli + metro?"

Značná část samozřejmě ano. Ale při skutečně kvalitní železnici by jich byla (velmi hrubým)odhadem tak 1/3. Nikdo soudný nechce zrušit všechny autobusy. Jen je třeba: 1) nabídnout v relaci Praha-Kladno takovou kolejovou dopravu, aby si ji většina zvolila jako dopravní prostředek, a autobusy pak omezit, 2) s postupující výstavbou metra zkracovat kladenské (i jiné podobné) autobusy na nové konečné blíž k okraji Prahy. Ještě podotknu že jiná kolejová doprava, než železniční, v trase Praha-Kladno z mnoha praktických důvodů nepadá v úvahu.

Re: Letiště
Autor: Petr A. (IP zapsáno)
Datum: 27.08.2004 11:57

Pokud jde o stávající železniční trať, tak ta se rušit nebude, naopak, bude se modernizovat. To už bylo dle mých informacích dávno rozhodnuto. Nicméně nebude (zatím) rozšířena do podoby rychlodráhy.

Re: Letiště
Autor: Karlos (IP zapsáno)
Datum: 27.08.2004 15:57

Petr A.
Můžu se jen zeptat, odkud máte informace, že nebude modernizovaná trať rozšířena do podoby rychlodráhy? Aby bylo rozuměno, toto slyším poprvé a zajímá mě onen zdroj této informace.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: Karlos (IP zapsáno)
Datum: 27.08.2004 16:13

Jinak abych se konečně vyjádřil ke komentářům a návrhům paní Evy, musím podotknout, že ukončovat dálkovou dopravu na okrajích města je určitě vhodné u autobusové dopravy, nikoliv však u vlakové.

Porovnávat přestupy metra a rychlodráhy je hezké, nicméně když sem si tak porovnal v hlavě všechna ta autobusová nádraží a jejich návaznost na dopravu na letiště, tak mi vyšla jak už bylo správně podotknuto plichta... Prostě rozdíly jsou minimální.

Co se týče zmíněné nechuti Kladeňáků jezdit vlakem, to tedy nevím, kde k ní přišli. Pokud vím, vlaky z Kladna jezdí zhruba každých dvacet minut, aniž by trať byla jakkoliv zmodernizována. Jestiže vlaky v současnosti jezdí ve špičce v intervalu 20 minut, jaký bude mít interval část trasy od letiště do centra? Řekl bych tak těch deset minut. Myslím, že to se přežít při čekání dá. Jinak, vlaky jezdí do Kladna hodně lidí a je to díky tomu, že lze využít systému PID.

Co se týče linky 100, před týdnem sem s ní zrovna jel a rozhodně mi nepřipadala nevyužívaná. Ve směru (okolo 18 hod.) na letiště byla sedadla obsazena a na zpáteční cestě řada lidí stála. Jinak zbylé linky budou povětšinou zachovány, ikdyž by byla rychlodráha zřízena. Takže o svojí 119tku nepřijdete... smiling smiley
EVA napsal:
>
> Odpověď na tuto otázku je velmi jednoduchá: Městská hromadná
> doprava musí být především rychlá, s krátkými čekacími
> intervaly. Jinak ji nikdo nebude používat! Takové nároky
> nikdy vlak nemůže splňovat. Pro městskou dopravu je totiž
> žádoucí, aby raději jel např. jeden vůz tramvaje 2x za 10
> minut než dva vozy jen 1x. Perfektní rychlý vlak
> (rychlodráha) je ve městě na nic, odporuje totiž základnímu
> požadavku na MHD. Co mi je jako cestujícímu platné, že doba
> jízdy nebude o moc delší než jízda metrem, když budu tvrdnout
> na zastávce několikanásobně déle než u jiných dopravních
> prostředků MHD? Vlak do MHD nepatří!! Nemá smysl porovnávat
> náklady na výstavbu metra a rychlodráhy. Neúčelná stavba bývá
> vždycky nejdražší.
> Do Kladna bude protaženo metro - a jsem přesvědčena, že to,
> vzhledem k celkem směšně krátké vzdálenosti od letiště, vůbec
> není utopie. Pak by obyvatelé Kladna měli spojení s Prahou,
> po jakém touží: rychlé a pohodlné. Vzhledem k významu Kladna
> bych jim to přála.

Re: Jaká má být ideální MHD?
Autor: Karlos (IP zapsáno)
Datum: 27.08.2004 16:16

Jinak omlouvám se za omylem vložený text paní Evy za mojí reakci.

Jdi na stránku: 12Následující
Aktuální stránka: 1 z 2


Bohužel, nemáte oprávnění přispívat ani odpovídat v tomto fóru.


© 2020 MČ Praha 6

 RSS |  SMS info |  Email info |  Mapa stránek |  Prohlášení o přístupnosti |  Prohlášení o ochraně soukromí |  PŘIHLÁŠENÍ do systému


--- konec tisknuté stránky www.praha6.cz/forum/read.php?5,5044,5069,quote=1 ---

Úřad městské části Praha 6
Čs. armády 23, Praha 6, PSČ 160 52

Kontakty

Ústředna: 220 189 111
Bezplatná infolinka: 800 800 001
Fax: 220 189 111
Email: podatelna{zavináč}praha6{tečka}cz
Datová schránka: bmzbv7c
Web: www.praha6.cz