Vyjádření Úřadu městské části
Autor: Odbor péče o prostředí (IP zapsáno)
Datum: 30.04.2003 11:38
Vážení dopisovatelé diskusního fóra,
v uplynulých dnech vzbouřila hladinu veřejného mínění dopravní nehoda na Evropské třídě (u SM DELVITA), která se logicky promítla i do příspěvků, docházejících na stránky tzv. diskuzního fóra. Dovolte mi tedy prosím malé zhodnocení problému, oproštěné ale od jakýchkoliv emocí.
Je nepochybné, že vedení frekventované kapacitní komunikace středem sídliště není šťastným (a bezpečným) řešením. Určitou omluvou tehdejších projektantů může být, nicméně, skutečnost, že tehdejší územní plán předpokládal budoucí výstavbu tzv. Veleslavínské radiály, která měla výhledově převzít dopravní zátěž Evropské třídy (tak jako Břevnovská radiála v budoucnu převezme stávající zátěž tahu Patočkova - Bělohorská - Karlovarská). Jenomže, na rozdíl od BřR, s jejíž výstavbou se v příštích letech počítá, Veleslavínská radiála z územních plánů vypadla (nelze samozřejmě opominout ani politický tlak, který tehdy výstavbu Evropské třídy provázel).
Evropská třída získala již brzy po uvedení do provozu přízvisko "třída smrti" (byly tím míněny časté střety pěších s mot. vozidly). Za situace, kdy převážná část přechodů pro chodce byla od počátků provozu jištěna světelnou signalizací (SSZ), je vysvětlení tohoto množství nehod jediné, a to neochota účastníků silničního provozu (pěších i motorizovaných) respektovat jeho psaná i nepsaná pravidla. U pěších je to o to více alarmující, že není jistě třeba nikomu vysvětlovat, že při případném střetu s mot. vozidlem nebývá zpravidla pěší ten, kdo ze střetu vyjde jako "vítěz". Jistě, k vysokému počtu nehod pěších přispívá i osové (ale asi jediné možné) vedení tramvajové trati, neboť jen málokdo si nechá ujet svůj spoj jenom proto, že má na semaforu "červenou". Zřízení časových ostrůvků, které jeden z pisatelů DF navrhuje, není ale na komunikaci takovéhoto typu zřejmě reálné (to jde možná u Holešovické tržnice, ale ne zde).
Jen pro pořádek uvádím, že Evropská třída je, jako místní komunikace I.třídy, v přímé (státní) správě odboru dopravy Magistrátu hl.m. Prahy, veškeré zde citované úvahy jsou proto nezávazné.
Podíváme-li se na místo nedávné nehody, zjistíme, že místo přechodu je z bezpečnostního hlediska vcelku slušně zabezpečeno :
- je jištěno SSZ (dělený, pro pěší "na výzvu")
- má v přiměřeném předstihu (obousměrně) instalovány DZN A 12 ("Děti"), vybavené LED-diodami, které "blikají" v době zvýšené frekvence výskytu školáků
- obdobná DZN A 12 ve velkoplošném barevném provedení je "vymalována" v každém jízdním pruhu (obousměrně)
- DZN z minulého bodu jsou ještě doplněny velkoplošným nápisem "ŠKOLA" (opět v každém jízdním pruhu, obousměrně)
- již před časem byly ampule SSZ, umístěné na výložnících, vyměněny za ampule o větším průměru, neboť bylo zjištěno, že ty tehdejší byly v případě nízko
ležícího slunce špatně identifikovatelné
Samozřejmě, hlavním problémem (ne-)bezpečnosti uvedeného přechodu je až alarmující nekázeň pěších, migrujících mezi zastávkami ED a SM DELVITA (snaha být první u vozíků zřejmě leckomu zatemňuje racionální myšlení). Kdo nevěří, nechť se jde na místo přesvědčit sám, co je zde k vidění.
Nelze říci, že by Policie ČR (příp. MP) zde občas kontroly kázně neprováděla, ale nepřejte si slyšet, jakými komentáři "postižení" pěší policisty (příp. strážníky) častují. Nemůžeme jen chtít, aby ukáznění byli ti "druzí", začít musíme u sebe.
Možností, jak na tomto místě eliminovat střety pěších s mot. vozidly, mnoho není. Ze současných znalostí lze vyčíst, že s podchodem je počítáno až na příští křižovatce (Evropská x Horoměřická x Liberijská), přičemž jeho výstavba je vázána na plánovanou dostavbu přilehlého prostoru. V době zcela nedávné zde bylo rovněž uvažováno i s rekonstrukcí - vytvořením křižovatky tvaru "T", neboť v tomto bodě měla být na Evropskou napojena obslužná komunikace od (jakéhosi) zdravotnického zařízení, zamýšleného severně od Evropské (Arabské).
Byl-li by zde (teoreticky) nadchod, řekněme si upřímně, kdo by jej chtěl využívat (?!?). Krom toho, jakékoliv mimoúrovňové řešení by bylo bezcenné, pokud by neumožňovalo i mimoúrovňový přístup na zastávky ED. V minulosti se objevil zajímavý námět vést v tomto úseku Evropskou třídu pod zemí (komunikace zde tvoří jakýsi vyvýšený hrb, technicky by bylo reálné ji v tomto úseku zahloubit), i to je ale spíše fikcí (alespoň v současné době určitě).
Nicméně, aby se uvedeným místem a jeho dopravní bezpečností zabýval profesně určený orgán, požádali jsme v nedávných dnech Ústav dopravního inženýrství hl..m Prahy, aby dosavadní přijatá a realizovaná opatření vyhodnotil a navrhl případné změny, v souladu se současným stupněm znalostí a dostupnými technologiemi, samozřejmě s akcentem na zvýšení bezpečnosti pěších. Znovu ale je třeba zdůraznit, že za svoji bezpečnost v silničním provozu si každý musí odpovídat především sám a k tomu odpovědně vychovávat i svoje děti, protože sebesofistikovanější řešení nepomohou, nebudou-li ze strany účastníků silničního provozu (pěších i motorizovaných) konsenzuálně vnímána a respektována.
S pozdravem
Ing. Fiala, vedoucí odd. dopravy a energetiky