Úřad městské části Praha 6 - výtisk z oficiálního webu radnice


Infolinka
Úvodní stránka ›› Pro občany ›› Ptejte se ›› Volná diskuse ›› detail/podstránka

Doprava (uzavřeno) :  Stará diskuse (uzavřeno)

Řešení stanice metra Petřiny
Autor: Barka (IP zapsáno)
Datum: 28.12.2007 10:55

V otázkách a odpovědích se objevila otázka pana Vejvody, který se ptal, proč plánovaná stanice metra A - Petřiny nemá v projektu žádnou zmínku o jižním vestibulu, který by podle jeho mínění mohl být poblíž současné zastávky autobusu Nad Markétou. Protože na pana Vejvodu není v O+O mailová adresa, abych mu mohla napsat přímo, píšu svůj příspěvěk sem. Snad bude zajímat i jiné.
Takže: chápu názor, že vstupy/výstupy do stanice metra by měly být umístěny tak, aby byly co nejlépe dostupné co největšímu počtu obyvatel Petřin. S tímto názorem naprosto souhlasím. Bohužel ale je celé prodloužení trasy A naplnánováno - kvůli nesmyslné oklice přes Motol - tak nevhodně, že právě stanice Petřiny a následné pokračování trasy směrem do Motola zasáhne přímo doprostřed obytné zástavby. Což ovšem není žádná legrace. Výstavba vestibulu se provádí hloubením, tj. z povrchu. Znamená to, že nešťastníci, kteří bydlí v blízkosti budoucího vestibulu, budou mít po dobu výstavby doslova pod okny obrovskou stavební jámu. Možná si někdo vzpomene, jak vypadalo v době stavby metra například Kobyliské náměstí. A koho ještě více zajímá, jaký dopad má stavba metra, pokud se staví v těsné blízkosti obytných domů, ten ať se zeptá lidí, žijících v okolí stanice Ládví. Ti mu povypráví o tom, jak jim při stavbě metra, která obnáší odstřelování velkých kusů zeminy, praskaly doma stěny...
S ohledem na toto se trošku divím, proč se někteří lidé tak usilovně snaží docílit toho, aby je potkalo něco podobného. Umístění stanice Petřiny v těsné blízkosti obytné zástavby je dost nešťastné už i bez budování dalšího vestibulu. Pokud by se měl budovat ten požadovaný jižní vestibul, marně se snažím vybavit si, jestli je v okolí autobusové zastávky Nad Markétou dostatek volné plochy, která by umožnila vyhloubení jámy a výstavbu vestibulu bez devastace okolí a bez všech negativních dopadů takto rozsáhlé stavby na okolo stojící obytné domy. Vyhloubení jámy v těch místech by pravděpodobně znamenalo mimo jiné i vykácení určitého množství vzrostlých stromů v těch místech. V současné době jsou těmito stromy lidé z Boučkovy ulice jistě do určité míry chráněni před hlukem a zplodinami z provozu na Ankarské. O tuto výhodu by patrně přišli. Stojí to za to?
Můj osobní názor je, že stanice Petřiny by měla být budována ve směru nikoliv severo-jižním, ale východo-západním. Tím by bylo umožněno vystavět ji pod hlavní ulicí (tj. pod tramvajovou tratí, zjednodušeně řečeno), co nejmíň tím znepříjemnit život lidem v domech na sídlišti, protože hlavní ulice je snad dost široká na to, aby se obytných domů dotkla výstavba co nejméně, zároveň by byla uchráněna stromořadí v některých ulicích před kácením, s nímž se už v příslušné dokumentaci počítá, a v neposlední řadě by toto umístění stanice umožnilo vystavět vestibuly jednak před současným obchodním domem, jednak také poblíž Větrníku. Tím by byl - domnívám se - uspokojen i pan Vejvoda a jiní, kteří to k budoucímu vchodu do metra budou mít relativně daleko.
Na závěr bych shrnula: výstavba trasy a stanice metra není legrace. Zásah do okolí tak zásadní stavby je značný a některé změny, které stavba s sebou přinese, jsou trvalé. Otázka je, jestli jsou to v každém případě změny k lepšímu, jestli prostě metro je takový zázrak, že stojí za to kvůli němu snést všechno. Zvlášť když Petřiny jsou už v současné době velmi dobře obsloužené tramvajemi a stačilo by třeba zkrátit intervaly a zmodernizovat trať a ty stávající tramvaje by metro velmi dobře nahradily. Tématu smysluplnosti plánovaného prodloužení "áčka" a účelnosti vedení prodloužené trasy jsou nicméně věnována jiná diskusní fóra. Proto pouze shrnuji, že je jistě oprávněné vznášet náměty a požadavky, ale je potřeba si napřed velmi dobře rozmyslet, co vlastně žádáme. Abychom totiž posléze nebyli nepříjemně překvapeni, kdyby nám náš požadavek byl nakonec splněn...

Re: Řešení stanice metra Petřiny
Autor: mic (IP zapsáno)
Datum: 09.01.2008 16:44

Hmm, obtíže během vlastní stavby jsu jistě nepříjemné, ale ejsou to hlavní. Pokud vlastní provoz stavby bude znamenat pozitivní posun, lze říci, že dočasné nepohodlí každý rád přetrpí. Ale přinese opravdu metro na Petřínách něco pozitivního?
Sídliště je relativně mrňavé, navíc roztažené v západovýchodním směru. Jeho osou je segregovaná tramvajová trať. Dopravní obslužnost nadprůměrná. Přímé spojení do centra, a ke všem linkám metra. Segragovaná provoz tramvají je zárukou poměrně pravidelného provozu. Co udělá metro? Tramvaje se omezí, takže všichni ti, kdo nejezdí na Hradčanskou a nelezou do zeleného metra na tom budou hůř. Stanici by chtělo "otočit" o 90stupňů. A hlavně. Jsou vůbec schopni Petříňáci zaplnit metro? Jen pro informaci: Bohnice, se ukázaly jako příliš malé, aby tam uhnulo červené metro. A Petříny, ta poklidná periférie, je dost velká? yawning smiley) Docela by mě zajímalo, jak by se dal vylepšit systém tramvají za polovinu peněz, určených pro tuhle podivnou chalupoidu... Myslím, že bychom se hooodně divili, co všechno by najednou šlo. Ale chápu je jaksi jednodušší utratit prachy za jednu velkou věc, než 10 malých...

Re: Řešení stanice metra Petřiny
Autor: Barka (IP zapsáno)
Datum: 10.01.2008 10:30

Pro mic: souhlasím s tím, že stanice Petřiny by měla být "otočená" o 90 stupňů. Pak by splňovala podmínku, že má sloužit k dopravní obsluze sídliště. Její orientace severojižním směrem, místo z východu na západ, je však daná naprosto nesmyslným nápadem táhnout tuto trasu do Motola. To prosím není odmítání názoru, že Motol by si zasloužil lepší dopravní obsluhu. Ano - ale proč právě metrem a proč právě trasou A, ačkoliv spadá spíše do oblasti trasy B? Na hlavu postavená odbočka z Petřin do Motola je příčinou absurdního umístění stanice na Petřinách, kam to buď budou mít obyvatelé z okrajů sídliště celkem daleko (při současném omezení tramvají), anebo - při prosazení výstavby dalších vestibulů - to díky výstavbě celé to malé sídliště ošklivě odskáče devastací dosud příjemného prostředí. Takže já nepodceňuju ani ty nepříjemné obtíže během stavby, protože vzrostlé stromy, které na tom sídlišti rostou od dob jeho vzniku, které v současné době pomáhají vytvářet tam opravdu příjemné prostředí a které padnou za oběť stavbě nesmyslně navrženého metra - to je myslím značná škoda. Kdyby ta trasa byla navržená nějak rozumně, bylo by snazší tyto nepříjemnosti akceptovat, než když je jasné, že celý ten nápad je blbost (s prominutím).

Re: Řešení stanice metra Petřiny
Autor: Vladimír H. (IP zapsáno)
Datum: 22.01.2008 10:22

Pro Barku:
Ve Vašem příspěvku se nezmiňujete o tom, že pokud by "Áčko" vedlo na Petřiny a do Motola, tak že by pak odpadl jeden z hlavních argumentů jeho prodloužení do Ruzyně, tj. že by mělo sloužit k urychlení dopravy z (a na) letiště. To je ale důležitý moment, anžto se v jeho souvislosti nabízí otázka, proč by se pak metro mělo takhle nesmyslně klikatit, když by nepřineslo zlepšení ani pro obyvatele města, ani pro jeho návštěvníky? A nejen, že by nepřineslo žádné zlepšení, ale, jak uz z mnoha diskuzí i tady na fóru vyplynulo, přineslo by dost drastické zhoršení dopravyschopnosti hromadnou dopravou např. pro všechny obyvatele Petřin a okolí, kteří nebydlí poblíž plánované stanice (díky např. omezení hlavně tramvajové dopravy apod.). Jenom naprostý masochista bude ochoten platit za zhoršení životního standardu a nepředpokládám, ze by obyvatelé Prahy byli tohoto zaměření. Je přeci absurdní vydat tolik prostředků k výstavbě něčeho, čeho se dá docílit i s náklady mnohem a mnohem menšími a navíc bez negativního dopadu na obyvatelstvo! Ptám se také, kolik nás všechny pak bude stát jízdné, aby se investice Dopravnímu podniku vrátila!? Bude se snad jeho cena zvyšovat každoročně nebo dokonce ještě častěji? Uvědomujeme si opravdu do všech důsledků, co všechno nás čeká, když toto nepřiměřeně nákladné řešení bude "odklepnuté"?
Takové jednání ze strany zodpovědných pracovniků městského územního plánovaní se ale uz nedá eufemisticky nazvat blbostí, jak říkáte Vy, Barko. V lepším případě se tu totiž jedná o naprostou neschopnost nahlížet na rozvoj města z hlediska potřeb občanů a v tom nejhorším o zneužití úřadu ve vlastní prospěch na úkor nás všech.



Bohužel, nemáte oprávnění přispívat ani odpovídat v tomto fóru.


© 2019 MČ Praha 6

 RSS |  SMS info |  Email info |  Mapa stránek |  Prohlášení o přístupnosti |  Prohlášení o ochraně soukromí |  PŘIHLÁŠENÍ do systému


--- konec tisknuté stránky www.praha6.cz/forum/read.php?5,10262 ---

Úřad městské části Praha 6
Čs. armády 23, Praha 6, PSČ 160 52

Kontakty

Ústředna: 220 189 111
Bezplatná infolinka: 800 800 001
Fax: 220 189 111
Email: podatelna{zavináč}praha6{tečka}cz
Datová schránka: bmzbv7c
Web: www.praha6.cz