Úřad městské části Praha 6 - výtisk z oficiálního webu radnice


Infolinka
COVID-19 / KORONAVIRUS : : kompletní a průběžně aktualizované informace
Úvodní stránka ›› Pro občany ›› Ptejte se ›› Volná diskuse ›› detail/podstránka

Doprava :  Volná diskuse

Parkování na Petřinách
Autor: mpistora (IP zapsáno)
Datum: 04.04.2015 13:36

Sídliště na Petřinách funguje výborně. Dokonce tu za pár (doslova) dnů bude metro. Je tu snad jen jediný problém, který trvale vzrůstá, a metro ho nejspíš ještě zhorší. Je to nedostatek parkovacích míst. Trvale roste kvůli generační obměně, ještě asi polovina obyvatelstva jsou starší lidé, kteří auto nemají.
Plánuje se zavedení zón, není jasné, zda se má týkat i Petřin. Já navrhuji zvyšovat kapacitu parkovišť. Ne rychle, ale postupně podle potřeby. Podle toho, jak bude motoristů přibývat, stane se z toho politikum, a bude možné to prosadit.
Rozhodně by se ale nemělo dít, že parkovací místa ubývají. Jako se to stalo při instalaci podzemních kontejnerů na tříděný odpad v Čílově ulici. V jejich původním umístění se uvolnilo sotva jedno místo, ale v novém místě bylo asi šest míst zabráno. Navíc kontejnery kvůli úzkým a nízkým vstupům neplní dobře svou základní funkci – aby do nich lidé vkládali odpad.
Ve stejné oblasti na konci roku 2014 proběhla rekonstrukce plynovodu. To byla zmařená příležitost, jak zvýšit počet parkovacích míst. Rekonstruovaly se při tom chodníky, ovšem přesně v původních trajektoriích. Pokud je nejvyšší prioritou (a pokud ne nyní, tak brzo bude) zvyšovat počet parkovacích míst, tak se při té příležitosti měly chodníky upravit.
Stručně řečeno: každý trávník a každý chodník lze o metr zúžit a parkování lze tak změnit z podélného na příčné. Tím se kapacita výrazně zvětší. Záleží na místě, ale vhodných míst je tu celá řada. Např. chodníky u prodejen v Čílově jsou 8 metrů široké, v Šantrochově s bezprizorním trávníkem 17 metrů.
Časem dojde i na vnitrobloky, kde by se možná daly použít zatravňovací panely, aby nebyly milovníci zeleně smutní.
Na podzemní parkoviště asi také časem dojde. Ale je to obrovská investice, a pokud je pak roční nájemné srovnatelné s cenou staršího auta, neplní některé ze svých základní funkcí – totiž chránit auto před zloději a korozí. Alternativou je, si za ušetřené peníze koupit vždy nové (ojeté) auto.

Re: Parkování na Petřinách
Autor: Josef Jůza (IP zapsáno)
Datum: 06.04.2015 20:42

Já bych se přeměně zeleně (trávníků) na parkovací místa bránil, a zastávám názor, že právo na parkovací místo neexistuje. Na druhou stranu ubrat z mnoha širokých chodníků by se dalo, což je rozhodně je lepší, než parkování na chodníku (ať už protiprávně, nebo legalizovaně, kdy se často nedodržuje vodorovné značení a auta brání průchodu po chodníku - často k vidění třeba v Boučkově).

Re: Parkování na Petřinách
Autor: mpistora (IP zapsáno)
Datum: 10.02.2016 22:43

V Šestce 2/2016 [www.sestka.cz] v článku "Kancelář architekta žádá veřejnost o spolupráci" se objevila výzva k zaslání podnětů k řešení parkování. Usoudil, jsem, že lépe to už nenapíšu, a na dopravavklidu@praha6.cz pošlu jen odkaz na tuto diskusní téma. Zde mají i ostatní, alespoň teoretickou, možnost se do diskuse zapojit.

Jen doplním pár poznámek.
Právo na parkovací místo sice není, ale je to obdobné, jako s kanalizací, přívodem vody či elektřiny. Bez toho se lze také obejít, ale je to součástí civilizačního pokroku a je to standardem. U aut byla donedávna odlišnost v ekonomické bariéře, která ale rychle padá. Pokud už to není, tak brzo bude nadpoloviční většina voličů zároveň i řidiči, a pak už se problematika parkování začne řešit rychle.
U silnic a parkování je specifikum, že, na rozdíl výše zmíněných síťových služeb, ve velké míře využívají veřejný prostor. A také, že existuje jen jediná alternativa - veřejná doprava. Ta má ovšem řadu omezení, takže čím dále větší část obyvatelstva má i své auto.
Často zaznívá argument, že kdo má soukromé auto, má si sám zajistit parkování (na soukromém pozemku). Pozemky jsou ovšem omezený zdroj, obdobně jako kmitočtové spektrum. A garáž zabírá větší pozemek než parkovací místo na sídlišti. Navíc zpravidla neumožňuje časové sdílení.
Posun parkovacích míst k domům a do vnitrobloků je nutný. Přitom už nyní jsou na Petřinách místa, kde se parkuje těsně u domovní zdi pod oknem a v některých vnitroblocích. Ostatní z toho mají obavu. Šlo by to řešit omezením vjezdu vozidel horší emisní kategorie, resp. každé takové parkoviště by mohla být nízkoemisní zóna. Obdobně by šlo omezit i hlučnost.
Když už je míst málo, mělo by se s nimi šetřit. Když jsem navrhoval, aby na parkovišti v Čílově byla vyznačena jednotlivá parkovací stání, aby se eliminovaly zbytečné mezery mezi vozidly, obdržel jsem odpověď, že norma předepisuje široká místa, takže bez vyznačení se tam zpravidla vejde aut víc. Norma ale určitě není takového typu, aby pro ní nešla vyjednat dobře vyargumentovaná výjimka. Některá parkoviště bych ponechal bez omezení, aby i velká auta měla šanci. U většiny bych ale vyznačil úzká stání a vjezd do nich (nebo stání) zakázal vozidlům, jejichž šířka přesahuje vyznačenou mez.
Optimistický závěr je dvojí. Aut nebude přibývat donekonečna, jak si někteří myslí. A pak, všechna tato opatření jsou jen dočasná. Už brzo se problém vyřeší tím, že auto samo, po zastavení u domu, odjede na vzdálenější parkoviště. A pak zase přijede.



Bohužel, do tohoto fóra mohou přispívat pouze přihlášení návštěvníci.


© 2020 MČ Praha 6

 RSS |  SMS info |  Email info |  Mapa stránek |  Prohlášení o přístupnosti |  Prohlášení o ochraně soukromí |  PŘIHLÁŠENÍ do systému


--- konec tisknuté stránky www.praha6.cz/forum/read.php?14,11052,11052,quote=1 ---

Úřad městské části Praha 6
Čs. armády 23, Praha 6, PSČ 160 52

Kontakty

Ústředna: 220 189 111
Bezplatná infolinka: 800 800 001
Fax: 220 189 111
Email: podatelna{zavináč}praha6{tečka}cz
Datová schránka: bmzbv7c
Web: www.praha6.cz