Úřad městské části Praha 6 - výtisk z oficiálního webu radnice


Infolinka
COVID-19 / KORONAVIRUS : : kompletní a průběžně aktualizované informace
Úvodní stránka ›› Pro občany ›› Ptejte se ›› Volná diskuse ›› detail/podstránka

Doprava :  Volná diskuse

Blíž Pražanům II.
Autor: Jirka Š (IP zapsáno)
Datum: 26.09.2009 00:00

Dobrý večer,

do O+O jsem paní Ing. Trnkové, radní pro nadřazené dopravní systémy, vložil tuto poměrně rozsáhlou otázku:

-----------------------------

Blíž Pražanům II.

Dobrý večer,

ve své gesci máte na starosti strategický rozvoj a nadřazené dopravní systémy a na radnici Prahy 6 jste tedy v těchto věcech nejznalejší; a proto jistě dokážete odpovědět na dále zmíněné otázky a vysvětlit uvedené nejasnosti.

Občas chodím kolem staveniště MO - a nemíjím obyčejné ohrady z vlnitého plechu, ale ohrady zkrášlené obrázky a hesly.

Dlouho panely hlásaly "Blíž Pražanům" - už před časem jsem se Vás chtěl poprosit o vysvětlení, kdo nebo co je či snad má být být Pražanům blíž? (nikdo z mého okolí to také netuší).

Ohrady nyní krášlí (reklamní?) plakáty nové. Podle všeho popisují situaci v roce 2011 po dokončení tunelu Blanka, ale přiznám se, že jejich sdělením nerozumím. Prosím, můžete mi pomoci je objasnit? Podle mého nedávají žádný smysl a vnímám je jako předvolební agitku či spíše snahu o ospravedlnění velmi diskutabilní stavby. Myslím, že kdyby byl efekt všeho podnikání kolem Blanky zřejmý, vůbec
by totiž Blanka žádnou podobnou "reklamu" nepotřebovala. Budu rád, když mé pochybnosti vyvrátíte.


Zde jsou texty z plakátů:

>>Auta pod zemí
>>= o 30 % méně oxidů dusíku
>>= o 24 decibelů méně hlukové zátěže
>>= o 1154 tun méně těžkých kovů

Prosím, k čemu se uvedená čísla vztahují? Ještě dokážu pochopit, že v celé "oblasti působení" Blanky bude o 30 % méně NOx (Přitom budou lokality, kde naopak emise NOx vzrostou! Třeba Svatovístká, třeba trojúhelník Střešovická-Patočkova, třeba "oáza oddechu" na Petynce, třeba Evropská x obchvat Kulaťáku)

K čemu se ale vztahuje údaj 24 dB a 1154 tun? Ke kolika vozidlům, k jakému časovému období?


>>Auta pod zemí
>>= čistší vzduch na ulicích
>>= zdravější životní prostředí
>>= lepší kvalita života

Opravdu věříte, že Blankou se vyčistí vzduch v ulicích? Jak se zlepší se kvalita života? Tím, že vznikne lákadlo pro další Pražany jet do práce autem? To znamená lepší "kvalitu života"? Nebude se podobně čekat na možnost vjezdu do Blanky, jako se někdy čeká na vjezd do tunelu Strahovského, i jinde?


>>Zdravé a ohleduplné město
>>= o 10 % nižší spotřeba pohonných hmot
>>= o 12 584 386 méně hodin v kolonách
>>= o 15 minut rychlejší jízda přes Letnou

Úspora 10 % paliva je v porovnání jízdy od Malovanky do Troji dnes a v roce 2011? Podobně tak mám chápat 12 a půl miliónu ušetřených hodin? Ale za den, měsíc,
nebo za rok? Prosím, můžete upřesnit 15minutovou úsporu přes Letnou? Pod pojmem "přes Letnou" se všeobecně rozumí cesta z Hradčandy přes pláň na Letenské náměstí
- pokud vím, tramvaj ji překoná asi za 5 minut.


>>Zdravé a ohleduplné město
>>= více prostoru pro kulturu
>>= více prostoru pro sport a přírodu
>>= více prostoru pro vše krásné, co Praha nabízí

Prosím, můžete mi říci, kde vznikne onen prostor? Stávající plocha pozemních komunikací (Horákové) se nezmenší, k tomu obří křižovatka Malovanka má rozlohu jako Staroměstské náměstí, v okolí Prašňáku (vč. obchvatu Kulaťáku) a částečně i na Letné vzniknou desetitisíce metrů čtverečních nových asfaltových ploch. Jak Blanka poskytne prostor pro krásný Pražský hrad ("co Praha nabízí"), když vede
jen několik desítek metrů daleko? Co je ohleduplného na stavbě, která ničí Stromovku a zaplní okolní ulice další dopravou?


Děkuji Vám za vysvětlení nejenom hesel v obecnější rovině, ale budu rád, když nějakými výpočty doložíte na billboardech uvedené ryze technické údaje.

Přeju Vám příjemný podzim :-)

Jirka Škvor

Re: Blíž Pražanům II.
Autor: rita (IP zapsáno)
Datum: 28.09.2009 12:49

Pane Skvore, nejste sam, koho napadaji podobne otazky pri pohledu na ty nekonecne metry oploceni, ktere nas ma ochranit pred vlivy vystavby Blanky. Hesla jsou to krasna, ale prazdna. Nic nerikajici. Alespon tomu, kdo trochu premysli. Radni jsou ale presvedceni, ze lide jsou tupe stado, ktere smlsne vse, co se mu predhodi. Pani Ing. Trnkova by nam take mohla sdelit, kolik stoji ony velkoformatove, barevne a kvalitni tisky, ktere se navic docela casto obmenuji.

Re: Blíž Pražanům II.
Autor: Jirka Š (IP zapsáno)
Datum: 08.10.2009 06:26

Dobrý den,

uvádím odpověď z radnice [www.praha6.cz]. Bez komentáře.

-------------

Vážený pane Škvore,
při čtení Vašeho dotazu jsem se zprvu domnívala, že jde z Vaší strany o žert. Myslím, že nejsem ta správná osoba, která by Vám mohla smysl sloganů umístěných kolem stavby Městského okruhu objasnit, protože jsou dílem firmy, která stavbu realizuje.

Jistě víte, že každá reklamní kampaň pracuje s přiměřenou mírou nadsázky. Jádro reklamy by, nicméně, mělo zůstat korektní. A to se, dle našeho názoru, v případě „výzdoby“ staveniště Městského okruhu děje.

Je nepochybné, a dopravní analytici to dokáží statisticky kvantifikovat, že dosažením plynulejší dopravy v oblasti dojde (a to zcela jednoznačně) k úspoře času jejich uživatelů a zejména k nižší spotřebě pohonných hmot v dotčeném úseku – to v konečném výsledku znamená snížení nežádoucích, zdravotně škodlivých exhalací a hluku. Již ve fyzice základní školy se učí, že energeticky nejméně náročný je rovnoměrný přímočarý pohyb. Tomu se – v ideálním případě – plynulá jízda v tunelu blíží. Naopak, současné „přískoky“ vozidel v nekonečných kolonách znamenají opakované zastavování a rozjíždění tisíců vozidel denně. Jaký má tento charakter jízdy vliv na spotřebu pohonných hmot a okolní prostředí, je nabíledni. Nebudu s Vámi polemizovat o tom, zda uváděné hodnoty snížení škodlivin jsou přesné, či nikoliv; své zdroje informací by musela sdělit agentura, která ilustrační oplocení pro hl. město zajišťuje. Jde, nicméně, o statisticky kvantifikovatelné hodnoty, včetně vyčíslení úspory času řidičů. Tyto údaje bývají běžně v příslušných dokumentacích publikovány.

V budovaném úseku MO najdeme nepochybně prostory, které budou (re)kultivovány a budou sloužit veřejnosti k odpočinku a sportovnímu vyžití. Jde zejména o prostor u křižovatky Patočkova x Myslbekova, kde poslední dobou v rozpadajících se garážích „živořili“ pouze bezdomovci. Ke kultivaci prostoru dojde i při ulici U Prašného mostu. Dostavba prostoru Prašný most - Hradčanská – je vázána na modernizaci Buštěhradské dráhy (a její umístění „pod zem“), a i zde dojde k zásadní humanizaci území.

Výrazy typu „Blíže Pražanům“ (apod.) jsou nedílným produktem práce P.R. agentur a nelze je pitvat pod drobnohledem. Je to „práce“, za kterou jsou placeni a tak je to třeba i vnímat. Reklama na nás dnes útočí na každém kroku, zvyšuje se její údernost (vtíravost?) a bylo by proto bláhové brát veškerá sdělení doslova.

S pozdravem
Ing. Jaroslava Trnková
[07.10.2009]

--------------
přeci jen malý komentář: z fyziky na ZŠ jsem měl vždy jedničku ;-)

Re: Blí� Pra�anům II.
Autor: Lanhout (IP zapsáno)
Datum: 08.10.2009 23:15

Umístění Bu�těhrádské dráhy pod zem?? Dvě podzemní dráhy vedle sebe ???

Re: Blíž Pražanům II. - jak je to s tou reklamou?
Autor: Diva Bara (IP zapsáno)
Datum: 10.10.2009 11:16

Tak nám paní Trnková výše moc pěkně vysvětlila, že kdo si nechce nechat vymývat mozek "nadsázkou" v reklamách na ohradě staveniště Blanky, je vlastně hlupák a nevzdělanec. Inteligentní lidé přece vědí, jak nám všem Blanka prospěje, navzdory stovkám vykácených stromů, komínům (pardon: výduchům), které budou zplodiny z tunelů odvádět uprostřed obytných čtvrtí, navzdory vybetonování ploch, kde bývaly například tenisové kurty - a navzdory varování, že když se autům postaví další cesta, tak jich nezačne jezdit méně, ale naopak více.
Jsme zkrátka všichni zabednění a ještě se hloupě šťouráme ve vtipné reklamě, kterou bychom přece měli brát jen jako pouhou reklamu!
A tak mě v souvislosti s tím zaujal článek ve včerejších Hospodářských novinách. Píše se v něm o reklamě sice na jiné téma, ale ve stejném stylu. Jde o reklamu na "čistší a zelenější Prahu", kterou nám zaručí záštita primátora Béma. Přečtěte si, co o takovém druhu reklamy soudí odborník z oboru:

[hn.ihned.cz]

Přílohy: reklama.pdf (119.9KB)  
Auta pod zemí = o 1154 tun méně těžkých kovů [Re: Blíž Pražanům II.]
Autor: Jirka Š (IP zapsáno)
Datum: 10.10.2009 20:29

Zdravím,

tak mi to nedalo a cvičně jsem zkusil, jak je to třeba s těmi těžkými kovy. Blanka šikulka má ušetřit 1154 tun těžkých kovů. Tento údaj sám o sobě je dost k ničemu, když nevíme, za jak dlouho.

Podle jiné cedule uspoří Blanka 10 % pohonných hmot, a emise jsou jistě v přímé úměře ke spotřebě - to je tedy 11540 t celkem. Litr benzínu má asi dle normy max. 0,013 g olova, z výfuku se ho uvolňuje dle okolností 8-80 %, o dalších těžkých kovech se nikde moc nepíše, nicméně hodně zaokrouhleme na 0,1 g těžkých kovů v litru.

Přidejme 6 km Blanky, spotřebu 7 litru/100 km, Blankou pofrčí nějakých 80.000 aut/den, nehleďme na soboty neděle, 365 dní do roka, tak vychází, ať počítám jak počítám, že 1154 tun těžkých kovů by Blanka ušetřila za 9500 let, slovy za devět a půl tisíce let. To už tu já tedy věru nebudu...

A ještě jiný údaj: podle údajů z ročenky ČHMI [www.chmi.cz] bylo v roce 2005 v celé ČR a ze všech zdrojů znečištění "vyemitováno" celkem 280 tun těžkých kovů, to je 4x méně proti údajné úspoře uvedené na "nedílném produktu práce P.R., kterou nelze pitvat pod drobnohledem, protože jsou za ni placeni".

Pěkný víkend :-)
Jirka Škvor

Re: Blí� Pra�anům II.
Autor: Jirka Š (IP zapsáno)
Datum: 10.10.2009 20:49

Lanhout napsal(a):
-------------------------------------------------------
> Umístění Bu�těhrádské dráhy pod zem?? Dvě podzemní dráhy vedle sebe ???

...to slyšíte opravdu prvně? ;-) Navíc dvě dráhy do stejného cíle - na letiště. A aby toho nebylo málo, radnice plánuje po tom všem protáhout na letiště přes Dědinu ještě tramvaj [www.trolejbusyvpraze.net]. Na výstavbu a provoz nejnákladnější metro už má zelenou (zatím do Motola), vlak se z důvodu krize asi odsune... Jestli Vás napadlo, že by bylo nejšikovnější jako první protáhnout nejlevnější a stavebně nejrychlejší tramvaj, tak mně to napadlo taky;-)

Jirka Š.

Re: Blíž Pražanům II.
Autor: Tinka (IP zapsáno)
Datum: 22.10.2009 12:57

Jak je to s reklamou - Divá Bára: K tomu Vašemu odkazu na reklamu ve Stromovce připojuji vlastní příspěvek, kde je to i zdokumentováno pro ilustraci, aby bylo vidět, o co jde: [praha.veciverejne.cz]

Re: Blíž Pražanům II.
Autor: rita (IP zapsáno)
Datum: 18.12.2009 21:16

Tak jsem dnes na Prasnem moste zaregistrovala ciste bile ohrady, bez reklam. Stare reklamni tisky sporadane srolovane a zrejme cekajici na odvoz. Nevim, zda za sundanim reklam je poradny mraz, ktery v techto dnech v Praze vladne (cely den kolem -10st), ale vubec me ta prazdna plocha nevadi. Snad nam ty mrazy vydrzi...

S více auty pod zemí, je nám lépe na zemi
Autor: Jirka Š (IP zapsáno)
Datum: 12.05.2010 21:01

Po čase opět jedna pěkná agitka...

Jirka Škvor

Přílohy: s-vice-auty-pod-zemi-je-nam-lepe-na-zemi.jpg (64.7KB)  


Bohužel, do tohoto fóra mohou přispívat pouze přihlášení návštěvníci.


© 2021 MČ Praha 6

 RSS |  SMS info |  Email info |  Mapa stránek |  Prohlášení o přístupnosti |  Prohlášení o ochraně soukromí |  PŘIHLÁŠENÍ do systému


--- konec tisknuté stránky www.praha6.cz/forum/read.php?14,10745,10757 ---

Úřad městské části Praha 6
Čs. armády 23, Praha 6, PSČ 160 52

Kontakty

Ústředna: 220 189 111
Bezplatná infolinka: 800 800 001
Fax: 220 189 111
Email: podatelna{zavináč}praha6{tečka}cz
Datová schránka: bmzbv7c
Web: www.praha6.cz