Vyjádření ke stavbě terminálu na Veleslavíně

Velkou otázkou a zároveň výzvou pro Prahu 6 je ovlivnění konečné podoby nově vznikajícího městského subcentra na Veleslavíně. Hlavní město Praha zde realizuje jednu z klíčových stanic na prodloužené trase metra A – stanici Veleslavín – a to se všemi návaznými dopravními vazbami, v tomto případě jde zejména o vazbu na příměstskou železnici a městské i příměstské autobusové linky.

Zástupci městské části Praha 6 velmi citlivě vnímají obavy a požadavky svých občanů, na druhou stranu však chápou, že výstavba tak kapacitního dopravního prostředku, jakým v Praze metro je, přinese nepochybně vedle řady pozitiv i negativa, a to větší dopravní a investiční zátěž území. Nelze předpokládat, že výstupy ze stanice metra se vynoří v prostoru dnešní izolační zeleně v části dosud, bohužel, periferní stávající zástavby. Z těchto skutečností pramení i obavy místních občanů a jejich veřejné reakce.

Městská část Praha 6 deklarovala veřejně svůj zájem na realizaci autobusového terminálu pro příměstské linky doplněné zařízením P+R na Dlouhé Míli, tj. na okraji Prahy. Toto zařízení však má smysl až po vybudování liniových dopravních staveb, které zajistí návaznou městskou dopravu. Za této situace musí Praha 6 akceptovat zřízení terminálu autobusů a P+R v návaznosti na zmiňovanou stanici metra Veleslavín a to v intencích požadavku přiznané finanční dotace z fondu EU.

Autobusový terminál na Veleslavíně jako úrovňový, byl již povolen v rámci stavby prodloužení metra A. Jeho zastřešení, respektive umístění do prvního podzemí považujeme za pozitivní vývoj nejen z hlediska životního prostředí místa, ale i v přístupu k řešení města jako takového. Obdobné zařízení P+R jehož kapacita 600 míst je v deklarované velikosti nutné pro přiznání finanční dotace EU.

To, čeho by chtěla Městská část Praha 6 dosáhnout je, aby při provádění stavby udržel dodavatel takové zátěže životního prostředí, které jsou pro okolí akceptovatelné. Z těchto důvodů usilujeme o získání objektivních informací o jeho zátěži. Proto bude přemístěna měřící stanice ve Veleslavíně z dnešního stanoviště v přímém ataku stavby (asi 3 metry) do míst, která budou po celkové zátěži životního prostředí v místě referovat pravdivěji. Z těchto důvodů nejsou výsledky z této měřící stanice zatím zveřejňovány.

Pevně věříme, že i přes problémy při realizaci tohoto dopravního uzlu a tvorby nové tváře Veleslavína dosáhneme v budoucnu takové proměny místa, která bude kladně přijata napříč sociálním spektrem společnosti

Související články

Od 1. ledna 2026 vstoupí v platnost zásadní úpravy pravidel pro parkování v zónách placeného stání (ZPS). Tyto změny se dotknou režimu parkování jak nízkoemisních vozidel (s registrační značkou EL), tak i vozidel bezemisních (elektrická a vodíková). Nově budou mít slevu na dlouhodobé i krátkodobé (návštěvnické) parkování pouze vozidla s výlučně elektrickým a vodíkovým pohonem, hybridních vozidel se již výhody týkat nebudou.

Celý článek 2. 12. 2025

Městská část Praha 6 a společnost CPI Property Group vyhlásili vítěze Urbanisticko-architektonické soutěže Osa Červený Vrch. Území při Evropské ulici, ve kterém se nachází dosluhující obchodní dům Šárka ze 70. let, bude revitalizováno podle návrhu studia UNIT architekti.

Celý článek 1. 12. 2025