Starostové se dohodli s letištěm, to omezí noční lety

Omezit noční lety přes hustě obydlená území a provádět měření i mimo stávající ochranné hlukové pásmo – tak lze shrnout výsledek dnešního jednání představitelů měst a obcí, které jsou postiženy stávajícím intenzivním provozem na dráze 13-31 (tzv. ruzyňská), a vedení Letiště Praha.
Hlavní foto

Jednání, které společně iniciovali kladenský primátor Dan Jiránek a starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa, proběhlo dnes odpoledne na šestkové radnici.

„Situace se stává neúnosnou. Není dále možné tolerovat stav, kdy víc jak sto dvacet tisíc obyvatel Prahy 6, Prahy 17 – Řep, ale i Kladna a dalších přilehlých měst a obcí se v noci nemá šanci pořádně vyspat – letadla jim vzlétají a přistávají přímo lidem nad hlavou,“ vysvětlil důvody schůzky starosta Chalupa. Situace se přitom dramaticky zhoršila 7. srpna, kdy letiště dočasně kvůli úpravě vyřadilo z provozu hlavní letovou dráhu a celý provoz uprostřed vrcholné sezony přesunulo na dráhu 13-31. Letadla tak létají přes Bílou Horu, Ruzyni, Dědinu, Řepy, ale také části Kladna a řadu přilehlých obcí jako Buštěhrad, Tuchlovice či Braškov. Jak shrnul kladenský primátor Dan Jiránek, „ještě nikdy v minulosti nebyly radnice tolik zaplaveny stížnostmi obyvatel jako nyní.“ Podle starostky Prahy 17 – Řepy Jitky Synkové si lidé stěžují i z míst, kde byla realizována ochranná, protihluková opatření. „Dosud nikdy nebyl takový provoz jako nyní,“ upozornila Synková.

Vedení letiště tvrdí, že se opravě hlavní dráhy nedalo vyhnout a že dělá vše pro to, aby odstávka byla co nejkratší. Definitivní řešení však přinese až výstavba druhé paralelní dráhy. „Pokud se podaří vybudovat novou dráhu, používání dráhy přes hustě obydlená územní klesne na minimum.“ řekl Miroslav Dvořák. Podle odhadů letiště by nová dráha mohla být vedena do provozu kolem roku 2013.

Starostové obcí postižených provozem záložní dráhy však odmítli čekat na tento rok, aniž by do té doby byla přijata jakákoli opatření. „Chápeme, že nelze zastavit provoz na letišti a že bez nové dráhy se nedá hovořit o žádném definitivním řešení, s tím se však nemůžeme spokojit,“ tvrdí primátor Kladna Dan Jiránek.

Po několikahodinovém jednání se proto starostové a vedení letiště dohodli na tom, že nejpozději s účinností nového letního letového řádu (1.4.2008) dojde k zásadnímu omezení nočních letů na dráze 13-31. „Mezi půlnocí a 5 hodinou ranní bude navíc noční provoz na této dráze zcela vyloučen,“ doplnil výsledek jednání starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa. Ostatní provoz v nočních hodinách (22 – 24, 5 – 6 hodina) bude počet letů omezen. Výjimku budou tvořit pouze lety v nouzových nebo mimořádných situacích.

Představitelé obcí a zástupci letiště se rovněž dohodli na tom, že budou prováděna měření hluku a to i mimo stávající ochranná hluková pásma. „Stávající pásma podle našeho názoru nejsou zcela přesná. Chceme jasná měření s jasnými výsledky, která tato tvrzení buď potvrdí a pásma se změní, nebo vyvrátí, “vysvětluje starosta Buštěhradu Václav Nový. Obě strany se dohodly, že měření budou provedena nejpozději při první nejbližší odstávce dráhy 13-31 a v severovýchodní části Prahy 6 i poté, co se provoz vrátí na stávající dráhu 6-24. Měřící místa budou stanovena na základě dohody měřící agentury a příslušné obce či městské části.

„Věřím, že to je dobrý výsledek jednání. Přístup letiště dokládá, že vedení letiště má opravdovou snahu omezit negativní dopady na občany,“ shrnul výsledek jednání starosta Tomáš Chalupa. Schůzky, která proběhla na radnici Městské části Praha 6 se zúčastnili představitelé měst a obcí postižených provozem Letiště Praha, jmenovitě primátor města Kladna Dan Jiránek, starosta Buštěhradu Václav Nový, starosta Tuchlovic Karel Burda, starosta Braškova Vladimír Dráb, za pražské městské části, starostka Městské části Řepy Jitka Synková a starosta Městské části Praha 6 Tomáš Chalupa společně s koordinátorkou strategického rozvoje Jaroslavou Trnkovou. Letiště Praha bylo zastoupeno generálním ředitelem Miroslavem Dvořákem.

Související články