První pražská trolejbusová trať získá neobvyklý pomník

Dnes je to přesně 50 let, kdy v Praze místo trolejbusů vyjely do ulic autobusy.
Hlavní foto

Přestože do dnešních dnů zbyla celá řada němých svědků trolejbusové éry v Praze, postupně ubývají. Radnice Prahy 6 však éru trolejbusů, která navíc v hlavním městě začala právě na jejím území, dnes připomíná neobvyklým památníkem – trolejbusovými sloupy s převěsem.

„V městské části Praha 6 se rozhodli využít 50 let opuštěný trolejbusový sloup jiným způsobem nežli jeho likvidací. Z hlediska technické památky je to ten nejvhodnější způsob,“ domnívá se Jan Šurovský, vedoucí jednotky Dopravní cesta Tramvaje.

A tak za pomoci vyřazeného materiálu ze starého tramvajového vedení mohla vzniknout v českých zemích neobvyklá památka v Šárecké ulici, poblíž domu č.p. 38: dvojice autentických trolejbusových sloupů opatřená převěsem, na kterém jsou instalovány trolejbusové izolátory s krátkými kousky skutečné troleje. Městská část Praha 6, na jejíž popud tato památka vznikla, navíc opatřila sloupy informačními tabulkami.

Právě v Šárecké ulici vedla první pražská trolejbusová trať. Provoz na ní byl zahájen 29. srpna 1936 linkou K. Tato byla později přeznačena na číslo 51. Koncem 50. let se plánovalo prodloužení z Matěje směrem přes Bubeneč, Letenský tunel do centra Prahy. Postaveno však bylo jen manipulační propojení do garáží Dejvice, které však reálně nikdy nebylo využíváno.

Místo prodloužení přišel neblahý zvrat: trolejbusová linka byla zrušena. Stalo se tak 1. července 1959, kdy místo trolejbusů vyjely autobusy. Právě u příležitosti 50 let si radnice Prahy 6 tuto událost neobvyklým památníčkem připomíná.

Ačkoliv trolejbusy v Praze byly zlikvidovány až s nebývalou urputností v letech 1959 až 1972, tak do dnešních dnů zbyla celá řada němých svědků trolejbusové éry v Praze. I když postupně ubývají. Stále slouží řada extrolejbusových měníren: Hřebenka a Podolí napájejí tramvaje, Letňany slouží jako technické zázemí provozovny Napájení TT. Dosud používáme několik kabelových tras, v jednom případě dokonce i kabely z roku 1956, jež trolejbusy přímo napájely. „Trolejbusoví archeologové“ dobře vědí, které sloupy v Praze jsou po trolejbusech a kde jsou růžice od trolejového vedení na domech. Bohužel tyto památky postupem dob logicky také ubývají. Prodána byla nedávno například bývalá měnírna Jinonice a na stejné trati zmizela ve čtvrtek 19. února 2009 jedna velmi hmatatelná památka, a to šest kovových sloupů v Peroutkově ulici.

Související články

Od 1. ledna 2026 vstoupí v platnost zásadní úpravy pravidel pro parkování v zónách placeného stání (ZPS). Tyto změny se dotknou režimu parkování jak nízkoemisních vozidel (s registrační značkou EL), tak i vozidel bezemisních (elektrická a vodíková). Nově budou mít slevu na dlouhodobé i krátkodobé (návštěvnické) parkování pouze vozidla s výlučně elektrickým a vodíkovým pohonem, hybridních vozidel se již výhody týkat nebudou.

Celý článek 2. 12. 2025

Městská část Praha 6 a společnost CPI Property Group vyhlásili vítěze Urbanisticko-architektonické soutěže Osa Červený Vrch. Území při Evropské ulici, ve kterém se nachází dosluhující obchodní dům Šárka ze 70. let, bude revitalizováno podle návrhu studia UNIT architekti.

Celý článek 1. 12. 2025