Praha 6 odmítá přerušení výstavby tunelu Blanka

ČTK: Praha - Metrostav přeruší 7. prosince výstavbu tunelu Blanka. Důvodem je, že magistrát stavební firmě dluží už více než 2,1 miliardy korun. Mluvčí stavební firmy František Polák navíc ČTK řekl, že kvůli neschválení změn v projektu nemají nyní v podstatě co dělat. Pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) ČTK potvrdil, že město firmě skutečně neplatí, protože projekt vyšetřuje policie. Přerušení prací nejspíš oddálí i plánované otevření tunelu na jaře příštího roku. Podle informací ČTK by to mohlo být o dva měsíce, tedy na konec června.

Hlavní foto

"Oznámení o chystaném zastavení výstavby tunelu Blanka je pro nás naprosto šokující. Vůbec nechápeme přístup hlavního města zvláště poté, co krátce po svém nástupu pan primátor Tomáš Hudeček veřejně prohlašoval, že město najde řešení  ohledně financování Blanky a žádné zpoždění nehrozí. Pro městskou část Praha 6 a její občany je naprosto nepřijatelné, že by už po několika letech čekání měli znovu na otevření tunelu kvůli postoji hlavního města dále bezmocně vyčkávat. Požadujeme, aby město začalo situaci co nejdříve řešit tak, aby byl tunel otevřen v plánovaném termínu," řekla Marie Kousalíková, starostka městské části Praha 6.

"Vzhledem k dlouhodobým vážným nedostatkům v řízení díla ze strany investora, problémům s úhradou objednaných a provedených prací Metrostav přeruší provádění k termínu 7. prosince 2013," stojí v dopisu adresovaném pražskému primátorovi Tomáši Hudečkovi (TOP 09), který má ČTK k dispozici.

Podle Poláka jsou tubusy tunelů dávno hotové, stavební firma nyní čeká na schválení změn v projektové dokumentaci. Vedení Prahy dosud navržené změny nepodepsalo. "Není nyní co dělat, vše je v režimu těch změn," řekl Polák ČTK s tím, že jde o změny například ve vedení chodníků, umístění dopravního značení a podobně. "Město jako investor ten projekt nyní prakticky neřídí," dodal Polák.

"Řešení prosazovaná bývalým primátorem Bohuslavem Svobodou je vystaveno policejnímu vyšetřování. Analyzujeme naší situaci a obchodní vztahy s Metrostavem," řekl na dotaz ČTK primátor Hudeček. Kvůli policejnímu vyšetřování Praha firmě neplatí. Polák ČTK řekl, že Praha aktuálně Metrostavu dluží více než 2,156 miliardy korun.

Metrostav také ruší den otevřených dveří projektu Blanka, který byl naplánovaný na 30. listopadu. "Považuji za krajně nevhodné otevírat stavbu pro veřejnost v době, kdy není zřejmý termín jejího dokončení," napsal v dopise primátorovi předseda představenstva Metrostavu Jiří Bělohlav.

Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Komplex měří 5,5 kilometru, jeho součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v Česku dlouhý zhruba 2,23 kilometru. Vybudování celého komplexu tunelů by mělo stát 36 miliard korun.

Zdroj: ČTK - http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/metrostav-prerusi-vystavbu-tunelu-blanka-otevreni-se-asi-oddali/1010437

Vizitka tunelového komplexu Blanka

- Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, je největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v ČR a údajně také nejdelším městským tunelem v Evropě.

- Komplex tunelů měří 5,5 kilometru; součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v ČR, dlouhý až 2,23 kilometru.

- Komplex zahrnuje tři tunelové úseky mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového trojského mostu přes Vltavu:

1) úsek Brusnice - od severního portálu Strahovského tunelu ulicí Patočkovou nejdříve hloubenými tunely, za křižovatkou s ulicí Myslbekovou ražený úsek, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 m ražených tunelů.

2) úsek Dejvice - od křižovatky Prašný most pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna budoucí křižovatka U Vorlíků, délka úseku je jeden km.

3) úsek Královská - od křižovatky U Vorlíků nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku (Královskou oboru), plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom dalším hloubeným úsekem až k trojskému portálu; celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 m ražených.

- Blanka je součástí severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským.

- Stavbu provádí společnost Metrostav. Ta nyní oznámila, že 7. prosince přeruší výstavbu tunelu, protože magistrát firmě dluží už více než 2,1 miliardy korun.

- Datum zprovoznění se několikrát posouvalo, nyní se předpokládá jaro roku 2014, přerušení výstavby ale může tento termín oddálit.

- Výstavbu tunelů schválilo vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS) s tím, že bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale nové vedení města zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS), který byl ve funkci od listopadu 2010 do května 2013, nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by nakonec měla činit 36 miliard korun.

- I po dokončení bude kritizovaný tunelový komplex Blanka zatěžovat pražský rozpočet. Na jeho provoz totiž Praha ročně vynaloží asi 200 milionů korun, řekl loni v listopadu náměstek primátora Josef Nosek (ODS).

- Výstavbu provázela už dříve celá řada závažných problémů, mj. se na stavbě tunelů několikrát propadla zemina, objevila se řada vážných problémů kolem financování stavby, stavebních povolení, proti stavbě protestovali obyvatelé z okolí.

- V polovině září se objevily informace, že okolnosti týkající se financování Blanky prověřují kriminalisté, kteří se zabývají podezřením ze spáchání dvou trestných činů. Prověřování se týká usnesení městské rady z prosince 2012, v němž radní schválili takzvanou kategorizaci faktur, jíž se chtěli vypořádat s dluhy, které má Praha vůči stavbařům. Podle vyjádření primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) ale policie kriminalizuje rozhodnutí městské rady a za policejní aktivitou vidí primátor skupiny spojené s bývalým vedením Prahy.