Na Ruzyň se bude jezdit vlakem i metrem

Konečně je rozhodnuto. Prahu s Kladnem spojí rychlodráha. Včera se na tom na společné schůzce dohodlo ministerstvo dopravy s vedením Středočeského kraje, kladenským a pražským magistrátem a radnicemi Prahy 6 a 7.
Hlavní foto

Rychlodráha má být podle dokumentu, který včera samosprávy s ministerstvem podepsaly, hotová v roce 2013 a bude kopírovat současnou kladenskou trať. Mezi Hostivicemi a Ruzyní bude odbočka na mezinárodní ruzyňské letiště.
„Je to pro nás velký den. Po sedmnácti letech dohadování je konečně jasné, že Prahu a Kladno spojí rychlodráha. Obyvatelé Kladna i obcí na severozápad od metropole si ji přejí,“ neskrýval nadšení hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

Každý den totiž z Kladna a okolních obcí dojíždí za prací do metropole 100 tisíc lidí, kteří se dnes musí spoléhat zejména na autobusy. Trať má být dvoukolejná, elektrifikovaná a s několika novými zastávkami na území Prahy – na Dlouhé Míli, v Liboci, u Dlouhého Lánu, u holešovického Výstaviště a při akcích na letenském stadionu příležitostně také přímo na Letné.

"My jsme byli pravděpodobně největšími troublemakery, považujeme za úspěch, že projekt je šetrný k životnímu prostředí," říká starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.

Trať nebude sloužit nákladní ani koridorové dopravě a vlaky po ní budou jezdit 80 km/h. Na »šestce« má vést patnáct kilometrů trati a podle včera podepsaného memoranda se na ní předpokládají následující zastávky: Dejvice, Dlouhý Lán, Veleslavín, Liboc a Ruzyně, v Praze 7 se plánuje zastávka Bubny a také příležitostná zastávka Letná. Úsek mezi Letnou a Veleslavínem navíc povede pod zemí. Tomáš Chalupa i včera zdůraznil, že pro jeho městskou část je prioritní propojení ruzyňského letiště s metrem.

Zanikne tím nynější dejvické nádraží. „Místo něj zde bude postaveno podzemní nádraží propojené se stanicí metra Hradčanská. Vznikne zde ojedinělý přestupní uzel železnice, metro, tramvajová doprava,“ popsal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, který se jednání také zúčastnil.

Trať má končit na Masarykově nádraží, ale s tím nesouhlasí první městská část. Ta přišla s návrhem, aby bylo toto nádraží zrušeno a vlaky z letiště a Kladna končily u nového podzemního nástupiště hlavního nádraží. Podle ministerstva dopravy však projekt počítá i s touto variantou a v budoucnu se dá trať ještě v centru Prahy předělat.

Náklady na výstavbu trati jsou zatím odhadovány zhruba na 8 miliard korun. „Zdroje máme již zajištěné. Ale byli bychom rádi, kdyby se na projektu podílel soukromý partner v PPP projektu. Pokud to bude výhodnější, přiklonili bychom se k tomuto modelu,“ uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček. Finančně se má do projektu zapojit i Správa železniční dopravní cesty, letiště Ruzyně a pražský magistrát.

(s využitím MFD, HN)

Další informace
Z Kladna do Prahy po Buštěhradské trase

Jak by mohla vypadat rychlodráha z Prahy do Kladna

Společná deklarace k realizaci modernizace železniční tratě z Prahy do Kladna s připojením na letiště Ruzyně

Článek I - II (formát PDF, velikost 991 kB)
Článek III (formát PDF, velikost 1,2 MB)
Článek IV - V (formát PDF, velikost 964 kB)

Video ZDE