Na Dejvické vzniknou aleje i náměstíčka

Odbor územního rozvoje úřadu objednal námětovou urbanisticko-architektonickou studii na návrh zklidnění Dejvické ulice a její transformaci na městskou obchodní třídu s preferencí pěšího prostoru.
Hlavní foto

Studie se zúčastnilo šest renomovaných architektonických ateliérů. Zadáním radnice bylo přeměnit dnešní ulici na městskou obchodní třídu, kde by hlavní slovo měli chodci. O změně charakteru Dejvické ulice radnice uvažuje již několik let. Ulice jsou přeplněné auty v několika řadách a majitelé domů čím dál častěji volí jako nájemce banky nebo kasina. „Lidé používají Dejvickou jako parkoviště. Změna charakteru ulice v bulvár by mohla přitáhnout jinou skladbu obchodů a restaurací,“ domnívá se starosta Tomáš Chalupa. V současné době je tomu tak, že prodejny spíše mizí. Například prodejna obuvi Baťa dejvickou pobočku zavřela, majitelé plánované italské restaurace za více než rok nedokázali otevřít… A Dejvická má předpoklady stát se kulturní tepnou Dejvic. „Dejvická má sice velkou koncentraci bank, ale také dvě divadla: Spejbla a Hurvínka a Semafor,“ říká starosta. Pro radnici budou studie jedním z výchozích bodů k diskusi s veřejností.

Auta pod zem
Cílem studií mělo být mimo jiné vytvořit z dnešní křižovatky ulic Dejvická, Jaselská a V. P. Čkalova náměstí, které by umožnilo pořádání kulturních akcí. Tomuto zadání vyhovuje například návrh ateliéru Pata a Frýdecký architekti, kteří z křižovatky vytvořili jakýsi improvizovaný amfiteátr.

Celou třídu pak měly návrhy vhodně doplnit drobnou architekturou, zelení, lavičkami a podobně. Všechny studie podle podkladů radnice pracují s variantou hromadných podzemních garáží pro 750 aut, kam by se měla přemístit auta dnes parkující na povrchu. V některých návrzích se pak na nově vybudovanou pěší zónu přesouvá tramvajová trať ze Svatovítské ulice. „Hledáme projekt, který je realizovatelný. Přivést tramvaje do Dejvické ulice je z hlediska časového i finančního náročné,“ hodnotí návrhy starosta. Studie s tramvajemi v Dejvické se objevily na radnici už na začátku 90. let. „Střednědobý finanční plán Prahy 6 dává investiční limit na tuto akci 100 milionu korun. Za to lze realizovat povrchovou úpravu ulice, rozhodně ne podzemní parkování. Proto hledáme partnera, se kterým by jsme vytvořili tzv. PPP projekt a spojili soukromý a veřejný sektor,“ doplnil Chalupa. Radnice předpokládá v případě úspěšného hledání partnera, že by do roku 2010 měla hotovou projektovou dokumentaci. Předcházet tomu však ještě bude dialog s veřejností o jednotlivých navržených variantách. Ten de facto již začal tím, že návrhy zklidnění Dejvické ulice vystavuje na výstavě Praha 6 mění tvář IV a každý se k nim může již dnes vyjádřit.

Dejvická ulice musí zůstat tradiční hlavní třídou
Ke společnému stolu pozval starosta Tomáš Chalupa také všechny majitele a spolumajitele domů na Dejvické ulici. Cílem tohoto neformálního setkání bylo zahájit diskusi o budoucnosti Dejvické ulice, kterou v dlouhodobém časovém horizontu logicky ovlivní výstavby nákupních obchodních center v Praze 6. „Zastavit vývoj nejde. Praha 6 opravdu potřebuje obchodně komerční zónu. Jak ale na to reagovat s podobou Dejvické ulice?“ ptal se starosta Chalupa. „V zahraničí je trendem, že právě podobné bývalé nákupní ulice, jako je Dejvická dnes, se přirozeně mění na zóny klidu jako protiváha k velkým centrům a nabízejí především služby, restaurace, kavárny, apod.,“ sdělil své zkušenosti starosta. V této změně vidí Chalupa i přínos ke snižování kriminality, neboť ulice ožije.

Na Dejvické se musí udržet život
Je pochopitelné, že každý vlastník chce ze svého majetku získat co největší zisk. V případě Dejvické a její bonity je snem každého vlastníka mít ve svém domě banku nebo kasino, protože v obou případech jde o spolehlivý zisk pro vlastníka. „Je ale tato cesta v případě Dejvické ulice ta nejmoudřejší?“ ptal se opět Chalupa vlastníků domů. „Cesta je přece v tom, že na Dejvické udržíme život. A život, při vší úctě k finančním institucím, není banka, byť víme, že je to nejlepší nájemce, který platí včas,“ tvrdí Chalupa.

Ulice osloví předzahrádkami a čistotou
Dejvická ulice by měla lidi zaujmout svou atraktivností a nabídkou. Z tohoto důvodu také radnice zcela přehodnotila kritéria pro vytvoření restauračních předzahrádek. Nižší taxou, kterou bude požadovat za zábor chodníku, chce vybídnout podnikatele, aby si v letním období zřizovali zahrádky. Součástí atraktivity ulice je samozřejmě její vzhled. Proto starosta vyzval majitele domů na Dejvické ulici, aby se, ti co ještě nejsou, zapojili do antisprejerového programu Prahy 6. Díky tomu získají majitelé domů 2x do měsíce bezplatný monitoring svým nemovitostí a v případě poškození sprejery bezplatné odstranění do 24 hodin.

Bezpečná ulice začíná Dejvickou
Starosta Chalupa zároveň uvítal ochotu pěti zástupců bank se sídlem na Dejvické ulici a blízkém okolí – Komerční banky, Raiffeisen Bank, eBanky, České spořitelny a GE Money – jednat o obecním projektu Bezpečná ulice. Projekt má za cíl eliminovat pouliční kriminalitu a loupežné přepadávání bank. “Přestože považuji za nepřijatelné stále častější přepadávání bank, a zároveň za potěšitelné vysokou úspěšnost při objasňování tohoto typu zločinu ze strany policie, podstatně vyšší prioritou pro mě stále zůstává každodenní vykrádání aut, a to nejen na Dejvické. S tímto typem kriminality je však pro změnu bohužel spojena minimální policejní úspěšnost,“ tvrdí Chalupa a dodává: „Věřím však, že právě vytvářením podobných zón, jako bude na Dejvické ulici, dojde nejen ke snížení bankovních loupeží, ale hlavně právě běžné pouliční kriminality. A to říkám i s vědomím, že Praha 6 je podle statistik nejbezpečnější městskou částí hlavního města.“

Související články

Projekt byl zadán v roce 2022 na základě dohody investorů v území (provozovatelů) a městské části. Následně byla zadána studie, která měla za úkol zkoordinovat všechny záměry v území, zejména dopravního charakteru, navázat na studii hlavního města Baba 1932 a především nalézt dopravní řešení křižovatky Na Štáhlavce/ Matějská/ Šárecká, která byla dvakrát neúspěšně řešena v rámci projektu TSK – Rekonstrukce Šárecké ulice.

Celý článek26. 2. 2024