Úřad městské části Praha 6 - výtisk z oficiálního webu radnice


Infolinka
COVID-19 / KORONAVIRUS : : kompletní a průběžně aktualizované informace
Úvodní stránka ›› Akce a novinky ›› Aktuality ›› detail/podstránka

Vláda: Rychlodráha prošla, souhlas však stále nemá

Plán na vybudování rychlodráhy mezi pražským Masarykovým nádražím a Ruzyní patří mezi projekty, při nichž by mohl stát spolupracovat se soukromými firmami. Vláda včera vzala na vědomí návrh ministerstva financí, který počítá se zahájením prvních dvou pilotních projektů podle takzvaného systému PPP. Jedním z nich je i rychlodráha. Neznamená to ale, že by vláda rozhodla o vyčlenění státních peněz, ani to, že by modernizaci železniční trati podpořila.


náhled souboru
"Z toho materiálu vyplývá pouze jediná věc: vláda konstatuje, že tento projekt je možno financovat podle systému PPP. Nic víc, nic míň," řekl novinářům ministr informatiky Vladimír Mlynář. V případě rychlodráhy musí podle něj následovat běžné územní řízení. "Žádné státní peníze do toho v tuto chvíli nepůjdou, žádné závazky tam nejsou," zdůraznil Mlynář.

Ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach dodal, že zatím ani nepadlo rozhodnutí, zda se dráha postaví. Proti nynějšímu projektu modernizace trati mezi Masarykovým nádražím a Ruzyní s odbočkou na letiště je Praha 6. Podle jejích představitelů je plán předložený firmou PRaK pro městskou část nepřijatelný. Záporně by prý zasáhl do života místních obyvatel.

Plán počítá s tím, že současná buštěhradská dráha by měla dvě místo jedné koleje a byla by elektrifikována. V části Prahy 6 by vedla v tubusu. Podle zastupitelů by tubus rozdělil městskou část na severní a jižní.

Naopak kladenský magistrát dává přednost vybudování rychlodráhy, která by zajistila rychlé přímé spojení největšího středočeského města s centrem metropole. Nebrání se ale ani tomu, že by cestující přestupovali z rychlodráhy na metro, prodloužené z dejvického Vítězného náměstí k letišti Ruzyně.

Takzvaný systém PPP má snížit riziko korupce a ulehčit státním financím. Prvním schváleným projektem je rychlodráha, druhým návrh ministerstva obrany na výstavbu ubytovny hotelového typu a parkoviště v Ústřední vojenské nemocnici v pražských Střešovicích. V rámci systému PPP chce stát společnostem přenechat stavby a provozování silnic, nemocnic nebo čistíren odpadních vod a projekty splácet po jejich dokončení.
Kvůli napjatým rozpočtům systém využívá většina států Evropské unie.

Mezi základní požadavky patří to, aby si projekty na sebe v budoucnosti vydělaly, tedy aby je zaplatili jejich uživatelé. Soukromá firma by také měla převzít část rizik a postavit a spravovat projekt efektivněji, než by to udělal stát. V příštích dvou letech by mohly soukromé firmy do zakázek státu investovat asi 15 až 30 miliard korun ročně, odhadl Fond národního majetku. V době, kdy se celý systém rozjede a zapojí se do něj kraje a obce, by to mohlo být až 50 miliard korun ročně. Fond národního majetku a ministerstvo financí již kvůli spolupráci státu a firem založily státní PPP centrum. Vznikla také asociace, která hájí zájmy soukromých firem.

(podle ČTK)

Martin ©alek
tiskový mluvčí
msalek{zavináč}praha6{tečka}cz
tel.  220 189 957



--- konec tisknuté stránky www.praha6.cz/aktuality/vlada-rychlodraha-prosla-souhlas-vsak-stale-nema-2005-01-20 ---

Úřad městské části Praha 6
Čs. armády 23, Praha 6, PSČ 160 52

Kontakty

Ústředna: 220 189 111
Bezplatná infolinka: 800 800 001
Fax: 220 189 111
Email: podatelna{zavináč}praha6{tečka}cz
Datová schránka: bmzbv7c
Web: www.praha6.cz